Welke planten zijn geschikt voor potten en bakken op een dakterras met veel zon/veel wind en zijn niet al te moeilijk in onderhoud?

Ik heb niet echt groene vingers, maar wil in het najaar opnieuw proberen mijn dakterras wat kleur te geven. Ons dakterras staat een groot deel van de dag echter in de volle zon, en met harde wind kan het er behoorlijk stormen, dus de planten moeten behoorlijk wat kunnen hebben. En ik heb geen tijd om intensief met mijn plantjes in de weer te zijn (afgezien van bewateren natuurlijk). Wat zouden geschikte planten/bloemen/boompjes zijn die in grote potten en manden geplant kunnen worden?
Bij voorkeur ook winterhard, zodat ik niet elk jaar opnieuw hoef te beginnen.
Qua kleuren houd ik van wit/roze/rood/paars.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
16.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het echt moeizaam gaat met planten, denk dan eens aan planten die in het duingebied voorkomen: duinroos, duindoorn, helmgras, liguster, kamperfoelie (die laatste moet wel aangebonden worden).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar zat ik ook al aan te denken na het een paar weken terug in zo'n tuinprogramma gezien te hebben. Toen combineerden ze verschillende grassoorten in een grote kuip. Allemaal groen, maar toch een bont geheel. Ik ben echter zo verzot op kleur en laat me meestal verleiden in het tuincentrum door de mooie kleurtjes en kijk dan, stom genoeg, helemaal niet of die planten tegen zon/wind kunnen of uberhaupt wel in een bak/pot kunnen ipv in de volle grond.

Het beste antwoord

"Op je balkon of terras is de wind natuurlijk nadrukkelijker aanwezig. Je kiest dan ook het best voor windbarrières in verschillende niveaus die de wind automatisch afzwakken. De ideale formule? Een open schutting met direct daarachter windbestendige planten zoals langzaam groeiende bomen en heesters met een compacte kluit. Denk bijvoorbeeld aan de fluweelboom, viool, oxalis, pulmonaria, polygonum, buxus, laurier en eucomis. Minder geschikt zijn boompjes met stugge takken zoals de schijnacacia of de catalpa.
De 'windvangers' zet je natuurlijk in stevige potten die tegen een (wind)stootje kunnen. Heb je een bijzonder winderig balkon of terras, dan kan je overwegen een rietmat of een natuurscherm van heide of wilg te plaatsen langs de balustrade.

Over het algemeen geldt dat 'bloemplanten' zoals kuipplanten, rozen en eenjarigen de ideale keuze zijn voor zonrijke plaatsen. Ook grijze struikjes zoals lavendel, buxus en teucrium houden van de zon. Wil je gaan voor kleur en stijl op je balkon, dan zijn rozen altijd een schot in de roos! Heliotroop, plumbago of de eenjarige klimplant rhodochiton atrosanguineum zijn dan weer perfect voor kleine balkons. "

http://www.infotalia.com/nld/tuin/tuin_op_maat/groen_in_de_stad/praktisch_detail.asp?id=2360
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Rietmatten tegen de balustrade heb ik al geplaatst vorig jaar. Helaas is de wind nog flink aanwezig.
Ik had 2 prachtige laurierboompjes, maar die zijn vorig jaar winter al doodgevroren.

Andere antwoorden (2)

Lavendel , mooie kleine blauwe paarse bloemen , kan goed tegen wind en zon is eigenlijk ook winter hard maar niet alle soorten . Vraag advies in het tuin center . Ruikt lekker goed tegen spinnen en ander gespuis . Maar trekt wel bijen aan . Tegen de winter weer wat klein knippen , wat water in de zomer in de winter wat beschutting .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die heb ik al, maar bedankt voor je antwoord.
Coniferen,dat is ideaal voor een balcon,blijft altijd groen.
Allerlei soorten recht rond enz .Moeten wel flinke bakken zijn.
burgos
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas vind ik coniferen echt geen drol aan. Maar bedankt voor je antwoord.