Hoe zorgt een plant voor een opwaartse sap stroom als hij geen bladeren meer heeft?

Ik heb geleerd dat een plant zorgt voor een opwaartse sapstroom door de verdamping van vocht via bladeren. Maar nu in de herfst laten bomen en planten hun bladeren vallen, hoe zorgen ze dan dat die opwaartse sapstroom door blijft gaan en de zouten komen waar ze moeten komen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
6.8K

Het beste antwoord

Bomen verdampen water via hun bladeren en nemen water op met hun wortels. Loofbomen stoppen met water opnemen als de grondtemperatuur onder de 4°C daalt. Dan moeten ze hun bladeren kwijt zijn om te voorkomen dat ze uitdrogen. Daarom laten ze hun bladeren vallen zodra het kouder wordt.

Omdat de boom bijna geen water meer verdampt en de wortels nauwelijks meer water opnemen, staat de sapstroom in de boom in de winter bijna stil. De sapstroom vervoert voedingsstoffen en planthormonen die ervoor zorgen dat de boom groeit. Deze komen in de winter niet voldoende aan waar ze nodig zijn. De boom heeft tijdens het koude seizoen dus een rustperiode waarin hij bijna niet groeit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit geldt natuurlijk ook voor bladverliezende planten en heesters.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bomen bestaan uit drie delen, de wortels, de stam en de takken.
Onder de grond is een boom vrijwel even groot als de takken boven de grond.
Aan het einde van de winter, ergens in februari, komt de sapstroom van veel soorten bomen al weer op gang.
Via de haarwortels, nemen de wortels weer water en mineralen uit de grond op en stuwen dat naar boven.
Het zoutgehalte( mineralen) in de wortels is hoger dan in de grond, waardoor vocht wordt aangetrokken en opgenomen door de haarwortels.
Dat naar boven stuwen van sappen, gaat gewoon door ook als de boom afgezaagd is, bij Berk en Esdoorn is dat aan het einde van de winter heel erg sterk en kunnen er zelfs plasjes ontstaan, op en nabij de afgezaagde stam.
Bij het te laat snoeien van Kiwi en druif, zullen ook afgeknipte takken nog weken lang 'bloeden' .
Ook al zitten er nog geen bladeren aan.
De stuwing van die sappen zijn gewoon niet te stoppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi verhaal, en het klopt ook, maar dat was de vraag niet. Monique vroeg zich af hoe de boom de sapstroom op gang houdt zonder bladeren, maar de sapstroom stopt in de winter dus bijna helemaal. Overigens, Eddijst, ik hoorde van de week een verhaal over te laat snoeien en dan bloeden, en die man vertelde dat dat geldt voor alle bomen waarvan de latijnse naam begint met een A,B,C of J. Nu wist ik het wel van berken en druiven, maar klopt dit ezelsbruggetje? En zo ja, wist Linnaeus dat al toen hij namen uitdeelde?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja het is best moelijk te begrijpen.
Zelf denk ik dat vooral de osmose hier mee te maken heeft.
Geef een plant te veel kunstmest, dan zal hij verbranden, of eigenlijk trekt het vocht uit de plant naar buiten, dus naar de plek met de meeste zouten.
Normaal zitten de hogere concentraties izouten in de plant zelf en gebeurt het precies andersom.
De plant/ boom zuigt het vocht naar binnen en stuwt het verder omhoog. Dat van die A- B- C of J kende ik niet, zal er eens over nadenken.