Wat is beter voor mijn groentetuin ? Koeienmest of paardenmest en wanneer moet ik de tuin hiermee bewerken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
9.9K

Het beste antwoord

Het gebruik van natuurlijke mest in de vorm van koemest( stalmest) en paardenmest is al jaren achterhaald.
Allereerst moet deze mest minstens een jaar oud zijn, dus al voor een deel verteerd.

Koemest( stalmest) bestaat voor het allergrootste deel uit water en stro.
En bevat ook veel onkruidzaden!
Het is dus heel veel werk, voor relatief weinig meststoffen.
Het resultaat voor de grond zelf is wel goed, dus zal je groente goed groeien.
Het onderspitten van overjarige koemest( stalmest), kan in de winter gebeuren, verse stalmest is af te raden, met oog op gevaar van verbranding door de ammoniak.

Paardemest is door zijn samenstelling minder geschikt voor de groentetuin, alleen voor het gebruik van een broeibak, dus om de grond warmer te maken in de winter, werkt het uitstekend.

Het bemesten van de groente tuin met gedroogde koemest, is vanwege het resultaat af te raden.

Een uitstekende organische mest is b.v. culterra in korrelvorm en bevat geen onkruidzaden.

En natuurlijk kalk strooien niet vergeten b.v zeewierkalk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1,,

Andere antwoorden (1)

Voor mijn tuin met rozen gebruik ik koeienmest. Dat is de bekende stalmest met niet al te veel stro erin. Verspreid deze in het najaar over de grond tussen de rozen en laat deze liggen tot in het voorjaar. grove delen eruitharken en dan onderspitten.. Denk dat koemest wel beter is. De "sappen "van de mest trekken in het najaar dan in de grond en als je de mest onderspit wordt de grond ook nog eens luchtig