Hoe kan het dat de bladeren van mijn ene kattenstaart (lythrum) prachtig rood verkleuren, terwijl de bladeren van de andere gelig/ bruinig verkleuren?

het betreft precies dezelfde soort; de een is een zaailing van de ander.

Rieneke1
11 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Het beste antwoord

Deze 'kattestaarten' zijn allemaal zaailingen, waarvan er geen een exact het zelfde is.
Zo is er nogal wat verschil in hoogte, bloemkleur, bloeiwijze, bladeren enz.
Maar ook verschil in de herfstkleur van de bladeren.
Maar ook de grond, wel of geen voeding, wel of niet erg nat, meer of minder zon, hebben er allemaal wat invloed op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
toch vind ik het gek ed, voor de rest, bloeiwijze, kleur enz. zijn ze identiek.
ze staan naast elkaar in potten met dezelfde grond, en krijgen ongeveer evenveel voeding en water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Planten in potten reageren altijd anders dan in de volle grond.
Op onze kwekerij, hebben de meeste kattestaarten die daar in pot staan al een herfstkleur, van bruin tot geel tot vlammend rood.
Allemaal de zelfde soort, maar wel met kleine genetische afwijkingen.
Maar de kattestaarten die in de volle grond staan, zijn nog gewoon groen, die kunnen nog de voeding pakken die ze nodig hebben.
Maar zijn ook veel groter, tot bijna 2 m.
maar ook daar zie je dat vrijwel iedere plant er iets anders uit ziet, soms bijna het zelfde.
Een van mijn kattetaarten bloeide vorige week nog steeds.
Anderen zijn al weken lang uitgebloeid.