mijn oude berberis heg wordt kaal; er zit grijze uitslag in. Kan ik hier nog wat mee of moet u eruit? Hij is plm. 20 meter en 150 hoog.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.8K

Het beste antwoord

gek genoeg hebben de planten in de tuin dit jaar ook een aantal malen veel te droog gestaan, zeker de afgelopen weken, toen ook het gevaar voor bosbrand erg hoog was.
Als er dan regen valt, werkt een haag heel vaak als een paraplu, waardoor het direct onder de haag te droog blijft.
Hierdoor is de groei er totaal uit en komt er meeldauw op de bladeren. ( grijze uitslag)
Ook laat deze struik daardoor een deel van zijn blad vallen en ziet er kaal uit.
Maak nu een geultje langs de hele haag en leg daar de slang in , draai de kraan open en verplaats het watergeven regelmatig een stukje verder.
Laat het water weg zakken en herhaal dit morgen opnieuw.
Hierna flink wat organische mest in het nu natte geultje en opnieuw water er bij laten lopen.
Maak het geultje nu dicht en wacht verder af, mocht er opnieuw een lange tijd te weinig regen vallen, dan het watergeven weer herhalen.
Een berberis is zeer sterk en zal zich prima weer herstellen.
In de komende winter de haag voor de helft terugsnoeien, ook minder breed maken.
In de loop van volgend voorjaar zal de haag er weer als nieuw bij staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je was ook wat onduidelijk met je uitleg vaneen grijze uitslag.
Het zijn dus grijze korstmossen, die als dunneplakjes. schilvets op de takjes groeien.
Maar dit heeft niets te maken met een slechte groei, eerder andersom, planten die slecht groeien krijgen wat makkelijker deze korstmossen.
Dit komt omdat het weinig nieuwe takken groeien, die anders de korstmossen kunnen bedekken, waardoor ze afsterven.
Nu blijven ze door de slechte groei volop in het licht.
Vooral de afgelopen winter zijn er veel korstmossen bijgekomen.
De heg zelf, is inderdaad flink oud en ook daardoor is de groei er uit.
Verders blijf ik bij mijn vorige advies van water geven en bemesten.
Een Berberis is zeer sterk en zal vaak herstellen.
Wel is een Berberis zeer gevoelig voor onkruidbestrijding onder en aan de voet van deze planten.

Andere antwoorden (1)

Naja aan de Vochtigheid kan het niet liggen :D,
hoe oud is de Heg?En krijgt die wel licht?Heb je misschien vergif gespoten en is er per ongeluk wat bij gekomen?Of heb je naast de hegmisschien de grond omgespit, en daarbij per ongeluk een paar wortels kapot mee gemaakt.Dit zijn eigenlijks manieren waardoor het zijn kan.