mijn oleanders zijn echt héél groot! kan ik ze terugsnoeien vóór ze de de winterstalling (garage) in gaan? en Hoe?? bvd rené

dit zijn oleanders van een jaar of tien oud, zelf opgekweekt en daarom en soort 'emotionele band'.

ze nemen nu zo'n groot stuk van mijn leefruimte in beslag dat ze, als ze neit terug te snoeien zijn, moet gaan verkopen. Dat zouden mijn vrouw en ik heel erg vinden!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (2)

Aan het einde van de herfst moet de plant binnen op een koele plaats worden gezet. De temperatuur mag binnen nooit lager worden dan 5 tot 10 °Celcius. De wat oudere en grote planten verdragen een korte tijd wel een paar graden vorst. In de winter weinig water geven, in ieder geval veel minder dan in de zomer. In die periode ook geen vloeibare mest toedienen.
Jonge planten moeten ieder jaar worden verpot. Bij oudere exemplaren, die in een kuip staan, hoeft alleen de bovenste laag grond worden ververst. Een voedzaam, kleihoudend grondmengsel komt de groei ten goede en zal de bloeikans vergroten. De plant houdt niet van zure grond.

Snoeien is niet nodig. Hooguit als het echt een te grote struik wordt of als er vertakkingen moeten ontstaan. Snoei een oleander altijd 'boven' een oogpaar af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is nog steeds geen antwoord op hoe de plant reageert op flink terugsnoeien. dat verhaal van verpotten en klei wist ik al. overigens staat de mijne (ruim 2 meter hoog en bijna net zo breed) in de volle grond in mijn onverwarmde kas.
En die neemt ook te veel ruimte in beslag. Vandaar mijn interesse in deze vraag
Het snoeien en in de winter opbergen van de Oleander: Snoei niet in het najaar alle takken terug omdat dat zo lekker handig is met het overwinteren, maar laat het loof staan. Plaats de plant op een (net) vorstvrije plek, geef spaarzaam heel af en toe wat water in de winter, en begin pas in het vroege voorjaar (half / eind Maart) met de snoei.

Voor meer informatie zie link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankjewel in het voorjaar dus en niet meer dan de helft van de takken