Duifje aangevallen door een vlaamse gaai. Normaal gedrag van de vlaamse gaai?

Wij hadden deze winter een voederplateau opgehangen, met eten, water, enz... in. Om de beestjes een beetje te helpen. Met dat het strengste van de winter gedaan is heb ik het eten weggehaald en de mezenbolletjes, apennootjes en water nog laten staan. Alles is op ondertussen.

Nu hadden we eigenlijk altijd bezoek van een vlaamse gaai. Deze heeft uit het nestje langs het vogelhuisje (zat ook een nestje in, maar daar geraakt hij niet in) waarschijnlijk al een vogeltje te pakken gehad. Want er liggen pluimen die wijzen op een gevecht. Nu heeft hij vandaag in nog geen uur tijd al de volgende beesten willen pakken en gepakt:

1. duifje (heeft mijn vriend weten te redden, is er goed uit gekomen, alleen deel staart kwijt. Houden wij voorlopig om te zien of het echt goed gaat, laten hem daarna terug vrij)
2. 2 vogeltjes die weg zijn geraakt
3. 1 vogeltje dat hij jammer genoeg heeft meegenomen.

Nu doet dit beest dat terwijl wij er echt bijstaan. Hij heeft dus veel lef. Want twee jaar geleden heeft hij mijn schoonmoeder op het hoofd gepikt. (Het vogelhuisje was er nog niet). Ik ken niet heel het verhaal, maar mijn schoonmoeder zou zo dom geweest zijn om haar jong aan te raken.

Is dit agressieve gedrag normaal? En hoe kunnen we dit oplossen. Want er keren kleine vogeltjes elk jaar opnieuw terug om een nestje te maken, vlak langs het vogelvoederplateau in het vogelhuisje. In het huisje kan de gaai niet. Maar op het plateau dus wel degelijk.
Is er iets wat wij kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
3.9K

Antwoorden (2)

ja dat is nu eenmaal de natuur, de mens is sterk geneigd om het voor de kleine vogeltjes op te nemen en te willen beschermen.
Maar de vlaamse gaai heeft ook jongen in zijn nest, die ook alsmaar roepen ik heb honger.
Zo vreet de een de ander op.
Alleen de sterkste en vooral de slimste vogels blijven zo over.
Het was dus niet erg slim om in dat nestje eitjes te leggen, waar andere vogels zo bij kunnen.
De vlaamse gaai is een alleseter, maar heeft een grote voorkeur voor vogel eitjes en de jongen er van.
Het is een van de mooiste vogels in ons land.
En hoe meer jonge vogeltjes er zijn, hoe meer vlaamse gaai jongen het weer overleven, zo zal er bijna altijd een evenwicht zijn en blijven.
Of wel, hoe meer vogelhuisjes de mens ophangt, hoe meer de mens bijvoert, hoe meer vogels er komen, hoe meer vlaamse gaaien jonge vogeltjes vangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Dit is het antwoord wat ik ook wilde geven, maar helaas ben ik weer te laat. Daarom een dikke plus voor Ed. ;))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha, Ivana, te druk met je oogappeltjes geweest? :-)
Was ik je weer voor.
Dank voor je plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
duidelijk en zo is het
Dit is jammer genoeg een veel voorkomend gedrag bij deze vogels maar ook bij eksters.
Die woont waarschijnlijk vlak in de buurt en beschouwd die als zijn territorium en zal daar werkelijk alles uit verjagen.
Zijn nest opzoeken en vernielen zou hem wel eens kunnen doen verhuizen maar ook dat is helemaal niet zeker.
De aanhouder wint het altijd.