Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is een kool eigenlijk voor iets?

is een kool een knop?
als dat zo is, dan zou je toch eerder moeten kunnen oogsten?
ben wel thuis in de siertuin, maar niet in de moestuin.

Rieneke1
11 jaar geleden
in: Tuin
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De meeste kolen zijn tweejarige planten.
Dat betekent voor de kool, dat hij in een groeiseisoen moet uitgroeien tot een grote plant, doordat hij wil overwinteren, maakt hij heel veel blad dicht tegen elkaar aan.( de kool)
Zo overwintert de kool.
In het voorjaar er op, groeit deze bol verder uit, gaat zich rekken en rekken, om daarna te bloeien.
We eten dus het overwinterblad.
Bij boerenkool vormt zich niet een echte dichte kool, maar een dichte pruik met bladeren en opnieuw om te kunnen overwinteren, ook de boerenkool schiet dan door en bloeit prachtig geel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat van het 2e jarige plant verhaal wist ik!! en klopt helemaal. Een + van mij. Maar weet je toevallig of een kool ook overwintert in het Nederlandse klimaat?
(van de boerenkool weet ik het, maar rode, groene, witte...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een zgn. late bloemkoolplant overwintert en in het voorjaar brengt hij een hele mooie bloemkool voort, mits je de binnenste bladeren over het hart van de kool bindt, ter beschutting tegen het felle licht en hele strenge vorst. Over de smaak van de winterbloemkool valt echter te twisten,
Rieneke1
11 jaar geleden
duidelijk ed, bedankt!

Andere antwoorden (1)

De verschillende koolsoorten zijn biologisch gezien één soort, die echter door de mens in diverse richtingen is gekweekt, al naargelang het deel van de kool dat gegeten wordt:

de bloemen en een deel van de bloemstelen bij bloemkool en broccoli;
de bladeren bij Chinese kool, paksoi, rodekool en wittekool;
de okselscheuten bij spruitkool.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding