Waarom blijft een bladluis zitten als je hem probeert weg te jagen?

Het valt mij op dat als je een bladluis met een takje of iets dergelijks van een plant af wil pieken/porren dat hij zich helemaal niet verzet of weg loopt/vliegt. Hij blijft gewoon stil zitten en doet alsof er niks aan de hand is. Op zijn hoogst zet hij twee stappen zodat hij weer stabiel staat, maar er is geen sprake van vluchten of iets.
Dit vind ik vreemd, want 99% van de insecten waarbij ik dit doe die vluchten. Kijk maar naar bijvoorbeeld mieren, zodra je die met een takje aanraakt rennen ze gauw weg.
Maar de bladluizen waarbij ik dit heb geprobeerd blijven zitten, het lijkt wel alsof ze het niet eens merken.
Waarom vluchten ze niet? Kunnen ze het niet? Merken ze het niet? Of zijn ze gewoon niet bang?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Ze hebben niet zoveel te vrezen. Hun enige natuurlijke vijand is het lieveheersbeestje. Aan hun eigen verdediging doen ze weinig. Dat laten ze graag over aan hun gastheren, de mieren. Bovendien vermenigvuldigen zij zich zo snel dat ze blijkbaar geen angst te hoeven hebben om uitgeroeid te raken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Mieren hebben namelijk een symbiose met ze - die "melken" de luizen vanwege de zoete honingdauw waar mieren dol op zijn. De samenwerking gaat zelfs zo ver, dat mieren soms bladluizen op bepaalde planten brengen om van ze te kunnen profiteren.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De plant waar de bladluizen in zitten is hun eigen en enigste wereld die ze kennen.
Dus waar zouden ze heen moeten gaan.
Dan zitten ze ook nog vaak met hun steeksnuit in de plant vast, of zijn bezig jongen te werpen.
Druk, druk, druk.
In die wereld voelen ze zich veilig, dus blijven de lekker zitten.
Maar neem ik een biologisch middel om van mijn luizen af te komen en ik ga er mee spuiten, dan laten ze zich massaal om laag vallen, ze weten dus heus wel wat vluchten is.