Is zaaigoed (wortelen, rode biet, radijsjes, ed. en plantboontjes) vorstbestendig ?

Toegevoegd na 1 uur:
het gaat om zaaigoed dat nog niet gezaaid is . Dus is de vraag eigenlijk : " Is zaaigoed VOOR het zaaien in zijn verpakking vorstbestendig ?"

Toegevoegd na 1 uur:
in het kort : " Moet zaaigoed vorstvrij bewaard worden ?"

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1K

Het beste antwoord

heel veel zaaigoed is goed vorstbestendig, zelfs sla kan 4 graden vorst overleven, en ook tuinbonen, worteltjes, rode biet, doperwten, andijvie, radijs, spitskool enz.
Maar plantboontjes beslist niet!
Daarom mag je die niet voor half mei planten/ zaaien, dus altijd pas na het gevaar voor nachtvorsten.

Toegevoegd na 1 uur:
Je bedoelt dus groentezaden.
Heel veel groentezaad kan best wel wat vorst hebben, dus bewaren in een schuurtje op een droge plaats gaat prima, daar hingen vroeger ook de bossen met boontjes te drogen, die werden in het voorjaar gepeld en werd dan gezaaid.
Maar ergens zal er wel een grens zijn wat betreft de vorst.
Afgelopen winter tot min 20 geweest, ja dan is het in het schuurtje misschien ook wel min 10 graden en of dat ook kan?
Misschien voor de een wel en de ander net niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, zaaigoed is niet vorstbestendig. In Nederland zijn de ijsheiligen inmiddels geweest, dus je plantjes zouden naar buiten moeten kunnen, maar ooit kun je nog pech hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zaaigoed is altijd kwetsbaar.
Wortelen en biet kunnen wel wat hebben, maar bonen moet je eigenlijk pas zaaien als alle kans op vorst geweest is, en bij mooi en droog weer.
Bij het huidige weer zul je dan wel weer moeten opletten dat je zaaisel niet uitdroogt en dat jonge plantjes niet verbranden in de zon.

Toegevoegd na 1 uur:
Zaden het liefst koel en donker bewaren, en vorstvrij.
Anders wordt de opkomst minder.
Denk je dat je zaden bevroren zijn geweest, dan zou ik het er gewoon op wagen, je merkt het snel genoeg als er niets opkomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb oud zaad van vorig jaar gezaaid en het kwam gewoon op.
heeft in mijn groente tuin gelegen onder een afdakje ( vergeten)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, zonde om het zomaar weg te gooien!