Wat zit hier in het blad van mijn sneeuwbal?

Lijkt wel modder is zwart en blad is gekruld .Weet iemand wie dit nestje maakt ? Zitten er meer op verschillende plaatsen in de struik.Wil het graag weten want is het schadelijk voor de plant? BVD.

Toegevoegd na 23 uur:
Nieuwe foto van luis en de sneeuwbal zelf nog niet in volle bloei.de bloemen worden zo groot als een tennisbal.Hij is bijna 2 meter hoog .

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
7.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dit geen Hortensia ipv. een sneeuwbal?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee is een sneeuwbal
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar ook een Viburnum. ;-)
Amadea
11 jaar geleden
Waarom heb je als trefwoord "maakt"?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
???
Amadea
11 jaar geleden
Ja, dat staat bij Trefwoorden, en dat moet je er toch echt zelf hebben getypt. Maar je zou het kunnen aanpassen. Bijvoorbeeld naar plantenziekte, en sneeuwbal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat het zo want ze begrijpen de vraag prima gezien de antwoorden.

Het beste antwoord

Het is een aantasting van de zwarte bonenluis.
Het blad wordt hierdoor zo erg leeggezogen, dat het blad er om heen gaat krullen.
Deze sneeuwbal, ook wel Gelderse roos genoemd, is hier heel erg gevoelig voor, ook komen er in de zomer heel vaak een massa rupsjes in, die alle blad opvreten.

De plant gaat van de luis, niet dood, maar het ziet er heel smerig uit.
Omdat het blad toch niet meer normaal wordt, kan je beter alle aangetaste bladeren er afplukken en hem daarna iedere dag even flink nat spuiten met kraanwater.
Gooi er ook een handje mest bij, dan zal hij zich sneller herstellen.

Toegevoegd na 19 uur:
het beste is eigenlijk de struik maar weghalen, want de kans is groot, dat je ieder jaar luis er in hebt en later in de zomer de rupsen.

Toegevoegd na 20 uur:
Op de foto goed te zien dat het rupsen lijken, maar eigenlijk larven zijn van een kevertje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Ed weer wat geleerd,schijnt dat ze levendbarend zijn en zich hier verder zullen uitbreiden.Dat kan heel goed want vorig jaar ookal gehad denk ik.Lijkt erg smerig op de plant net modder wat erop zit.Zal morgen een foto maken van de luizen.En denk dat ik de takken eraf ga knippen waar ze opzitten.Niet alles moet voor mijn pimpelmezenfamilie nog wat overblijven.Of lusten ze die nu weer net niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja de luizen 'poepen' de hele dag door nieuwe luisjes uit, die dat na een paar dagen ook weer kunnen!
Dus dat gaat heel hard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben nog niet zover om hem weg te halen en welke rupsen komen erin?Vorig jaar de luis er ook ingehad Blijkt nu maar na een tijdje toch nog mooie bloemen en struik.En denk voer voor de vogels en de lieveheersbeestjes die heb ik er ook al in gezien.Weet het ben een muts!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het zijn eigenlijk geen rupsen van vlinders, maar rupsachtige larven van een kevertje, heb er een foto van, bij mijn antwoord bij gezet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Top voor je antwoorden!! Komt me ook bekent voor !!Vorig jaar ook erin gehad leven deze ook alleen op sneeuwbal of gaan deze de hele tuin door.En wat zijn het voor larven?En als ik hem helemaal weg haal in de bak? Meestal gooi ik het afval blad ed op een plekje achter in de tuin leuk voor de egels en wie er nog meer voorbij komt deze even in de bak of hoeft dat niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het kevertje is een van haantjes-kevers, de bekendste hiervan is het Elzenhaantje en in ons park leeft ook het erg mooie munthaantje. (prachtig staalblauw)
Deze kevers hebben een of meer waardplanten, ze zijn dus heel erg gespecialiseerd in meestal een soort plant, of soms enkele aanverwante soorten.
Dus voor de rest van je tuin hoef je niet bang te zijn;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Ed!!TOP en alle andere meedenkers ook bedankt

Andere antwoorden (2)

kijk nog eens goed, zijn het geen bladluizen?
die heb je ook in het zwart, en ze veroorzaken dergelijke misvormde bladeren.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar goed dat het niet jouw muntstruik is! gatver....
Rieneke1
11 jaar geleden
moet er niet aan denken, brrrr :o
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net de thee op HIII knarste een beetje.Heb net even de onderkant bekeken en ja hoor vol luis!!Is mooi heeft mijn pimpelmees met jongen weer voer en de rest die het lekker vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ van mij !!!
Rieneke1
11 jaar geleden
helemaal top dat je de flitspuit er niet opzet mhofman!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het blad groeit wel weer aan.En ik probeer zoveel mogelijk alles zijn gang te laten gaan.Moet wel even weten wat het is en bladluis dat overleeft deze struik wel.
Lijkt me een zeer duidelijk een geval van overvloedige bladluis.