Als grondinbouwspots 100 lumen zijn waar kan ik dat zonder ingewikkelde rekensommen dan mee vergelijken?

En stralen dergelijke spots ook een beetje breed?

Weet jij het antwoord?

/2500

100 lumen is ongeveer 10 watt gloeilamp Lumen is de correcte naam om een hoeveelheid licht uit te drukken. Watt is eigenlijk een verkeerde naam, maar zo ingeburgerd, dat de meeste mensen licht in watt uitdrukken. Of jouw spots ook breed uitstralen, is afhankelijk van de bouw van de grondspot. Zelf denk ik van niet, de naam spot zegt al dat het een smalle bundel licht is. Toegevoegd na 10 uur: In de ledverlichting is heel veel verschil, dus meer mogelijk dan in mijn antwoord, zie het antwoord hieronder.

Normaal heeft u met gloeilampen 12 a 15 Watt per lumen, dus heeft u 8,3 a 6,6 Watt. Bij hoog vermogen LED's is dit 20 tot 30 W/lumen. Laag vermogen LED's zo een 60 a 100 W/lumen. Dergelijke spots zijn eerder om bv. een weg te accentueren en minder om "licht" te geven. Meestal zijn die ook van een diffuus glas voorzien zodat u weinig van een straal kunt spreken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100