Als grondinbouwspots 100 lumen zijn waar kan ik dat zonder ingewikkelde rekensommen dan mee vergelijken?

En stralen dergelijke spots ook een beetje breed?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (2)

100 lumen is ongeveer 10 watt gloeilamp
Lumen is de correcte naam om een hoeveelheid licht uit te drukken.
Watt is eigenlijk een verkeerde naam, maar zo ingeburgerd, dat de meeste mensen licht in watt uitdrukken.
Of jouw spots ook breed uitstralen, is afhankelijk van de bouw van de grondspot.
Zelf denk ik van niet, de naam spot zegt al dat het een smalle bundel licht is.

Toegevoegd na 10 uur:
In de ledverlichting is heel veel verschil, dus meer mogelijk dan in mijn antwoord, zie het antwoord hieronder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal heeft u met gloeilampen 12 a 15 Watt per lumen,
dus heeft u 8,3 a 6,6 Watt.
Bij hoog vermogen LED's is dit 20 tot 30 W/lumen.
Laag vermogen LED's zo een 60 a 100 W/lumen.
Dergelijke spots zijn eerder om bv. een weg te accentueren en minder om "licht" te geven. Meestal zijn die ook van een diffuus glas voorzien zodat u weinig van een straal kunt spreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12 a 15 Watt per lumen of lumen per Watt? + Want je uitkomst klopt wel, maar je schrijf het als lumen/watt.
lumen per Watt dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel degelijk Watt/lumen. Voor alle duidelijkheid.
U heeft dus voor 1 lumen licht opbrengst, in het geval van gloeilampen 12 a 15 Watt vermogen nodig. Ik ben eens gaan zoeken op Google en vond het volgende: Gloeilamp: 12-15 lumen per Watt
Halogeenspot: 20 lumen per Watt
Moderne, felle witte LED's: 40-60 lumen per Watt
Spaarlamp: 60 lumen per Watt
TL-lampen: 100 lumen per Watt
Natriumlampen: 120-200 lumen per Watt Dit komt van de website
http://www.green-fox.nl/techinfo/led_verlichting.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het lijstje dat je geeft staat het: "lumen per Watt"
dus lumen/Watt
In jouw rekenvoorbeeld:
12 lumen/Watt
100 lumen/8,3 Watt
voor 1 lumen is 0.083 Watt nodig Anders zou de 100 lumen lamp van de vraagsteller vergelijkbaar zijn met een gloeilamp van 1200 Watt
(dat zijn wel hele sterke spotjes ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, uw heeft natuurlijk overschot van gelijk, mijn redenering en berekeningen zijn juist maar anders op geschreven, ik weet niet waar mijn gedachten waren.
Nog een interessante link.
http://www.tabellenboekje.be/verlichting-tabel-rendement-lumen-per-watt.php
Jeroen kon anders wel een discotheek openen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-P
Gelukkig anders zou het een welles-nietes verhaal worden.
Ik begon al twijfelen aan mezelf, daarom de lange uitleg.