"Een Clematis houdt niet van zijn wortels in de zon" Heeft dit met het LICHT van de zon te maken, of met de WARMTE ervan?

Ik wilde eigenlijk een bloempot op de kop er overheen zetten en dan de twee sprieten met uitlopers door de gaten van de bodem van die pot halen zodat de wortels niet in de zon staan.

Ik weet nu alleen niet of het er dan te warm in wordt voor de wortels, of gaat het om het licht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.1K

Antwoorden (3)

Dit gaat om zonlicht maar indirect dus ook de warmte. Maar ze mogen iig niet en de felle zon staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Clematis, maar ook een kamperfoelie zijn bosplanten die zich tijdens de evolutie zo aangepast hebben dat ze in de schaduw, tussen andere planten opkomen om daarna naar het licht toe te groeien.
Het directe zonlicht op de voet van de plant is de boosdoener.
Vroeger zette ze er veel een dakpan tegen de voet aan, maar veel leuker is er een wintergroen struikje er tegen aan planten b.v. een buxus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat om temperatuur en vocht.

De temperatuur mag niet te hoog worden, en de lucht rond de wortels mag niet te droog worden.

De clematis groeit van nature in een gebied waar veel laag struikgewas voorkomt. Denk aan struikjes als bosbessen (qua grootte) tot struiken die een meter hoog zijn.

Die struiken zorgen dat de bodem altijd koel en enigzins vochtig blijft. Daar is de clematis nu van afhankelijk.

Een bloempot eroverheen zoals jij beschrijft kan leiden tot een te hoge temperatuur. Daarnaast zal de stam van de clematis steeds breder worden, waardoor de plant zich uiteindelijk klemgroeit in de gaten van de bloempot. Dit leidt tot de dood van de plant (tenzij je de bloempot bijtijds breekt zonder de clematis te beschadigen).

Beter kun je, zodra de clematis wat groter is, één of meerdere bloempotscherven of dakpanscherven tegen de stam zetten. Of, nog beter: wat laag struikgewas of een bodembedekker rond de stam van de clematis planten. Dat komt het dichtst in de buurt van de natuurlijke situatie.
Cryofiel