Hoe kun je het beste een Monstera ( gatenplant) stekken?

Ik heb zo'n plant en hij geft groei wortels onder twee bladeren van twee weken oud. Om te voorkomen dat hij te groot wordt en om eens te experimenteren met stekken wil ik die top met twee bladeren er nu afhalen met zo'n wortel. Hoe kan ik dat verder het beste aanpakken?

Eerst in water zetten of meteen in de grond? wat raden jullie me aan? andere tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
5.9K

Antwoorden (2)

U kunt de plant vermeerderen door een stuk steel met blad af te snijden, liefst met een luchtwortel, en deze in vochtige, luchtige potgrond te plaatsen.
fremar
12 jaar geleden
"Vermeerderen - U kunt de plant vermeerderen door een stuk steel met blad af te snijden, liefst met een luchtwortel, en deze in vochtige, luchtige potgrond te plaatsen. Vermeerderen kan ook door middel van zaad."

Bron: http://www.monstera.nl/

"De Monstera is een plant die zich vrij makkelijk laat stekken.

Dit doe je door middel van een oogstek; dat is een stukje stengel met 1 blad eraan. Het blad oprollen met een elastiekje voorkomt teveel verdamping. Dat kan in water, maar ook direct in potgrond en een plastic zak erover. Een scheutstek of kopstek lukt ook, mits niet te groot. Hierbij haal je de top van de plant eruit en zet je die in grond of water om te wortelen.
Klein houden kan door veel te snoeien. In het voorjaar een flinke snoeibeurt(of uitdunnen), waarbij je kijkt naar welke richting de nieuwe scheuten kunnen gaan groeien. "

"Ik doe het altijd op een andere manier. Namelijk een rank afsnijden met een scherp mes vlak onder een luchtwortel. Het geeft niet als de luchtwortel nog maar heel kort (of een stompje) is. Ik zet vervolgens een aantal van die ranken bij elkaar in een pot met potgrond. Eventueel een bamboestokje of mospaal in het midden plaatsen zodat de ranken mooi recht op blijven staan. Vervolgens vochtig maar niet nat houden. Ik besproei de plant ook zeer regelmatig met regenwater. Binnen enkele weken wortelen de luchtwortels zich verder en heb je een echte nieuwe monstera!
Een plastic zak er overheen doe ik met mijn andere stekken wel maar is m.i. bij de monstera niet nodig. Echter de plant niet in de zon zetten, maar daar kan deze plant zo wie zo niet zo goed tegen."
Beide van: http://www.groei.nl/index.php?id=23643&view=single_thread&cat_uid=9&conf_uid=27&thread_uid=324