Onze viburnum struik heeft afgeknaagde blaadjes en nu wordt hij ook nog bruin (de blaadjes dus). Wat kan ik hieraan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.8K

Antwoorden (1)

Mogelijk heb je de Viburnum tinus.
Deze Viburnum, wordt vaak door de behangersbij uitgekozen voor stukjes blad.
Deze solitair levende bij, zoekt ergens een gat b.v. in een muur, of bloempot, schuurtje enz. heeft hij hem gevonden, dan knipt hij uit blaadje een ovaal stukje blad en gebruikt dit voor het maken van een nestje in dat gat, legt er eitjes en stuifmeel in en maakt daarna een stukje blad dat precies de ingang afsluit.
Bijna altijd knipt hij deze stukjes blad uit de Viburnum tinus, maar kan dat natuurlijk ook uit andere soorten doen.
In de laatste vorstperode is een deel van het blad bevroren, of eigenlijk is het vocht er uitgevroren, dat blad wordt nu bruin, bij veel andere wintergroene struiken, begin je nu het zelfde te zien.
Ik zou nu even nog niets doen, mogelijk is alleen het blad bevroren, mogelijk veel meer dan dat, zelfs totaan de sneeuw kan deze struik een hele enkel keer bevriezen, maar loopt altijd wel weer ergens uit, dus even het voorjaar afwachten.