Het zijn engerlingen, deze larven kruipen voor de winter dieper de grond in, om volgend voorjaar een kever te worden,
Dus voorlopig heb je er geen schade meer van.
Vogels willen nog al eens veel van deze larven opeten.
bestrijden is erg moeilijk dan moet je met vergif gaan werken, maar de schade die er nu al is, gaat er niet van weg.
Komt nog bij dat vogels die de engerlingen zouden eten ook van het gif dood kunnen gaan.
Je zou zelf de larven kunnen verzamelen door het aangetaste gras op te tillen, moet je wel snel doen, want ze gaan nu spoedig dieper de grond in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

de beste methode is een paar kippen aan te schaffen, die maken je gras wel verder kapot maar vreten de engerlingen op en leggen er eieren voor terug.
engerlingen zijn de larven van meikevers en leven 7 jaar ondergronds voordat ze zich verpoppen,waarna de meikever uit de grond krijpt om enkel te paren en eieren te leggen zodat des kevers voortbestaan is gewaarborgd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ze ook in mijn gazon gehad het enigste wat je doen kunt naar een speciaalzaak gaan en vergif kopen tegen emelten en engelingen lees goed de gebruiksaanwijzing en dan volgend jaar rond mei er mee aan de gang gaan succes er mee want dat heb je wel nodig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben ze ook. Maar dan engerlingen van de rozenkever. Wanneer het engerlingen van de meikever zijn dan heb je een groter probleem. Het is een proces van jaren, soms wel 4 a 5 jaar (of nog langer) voordat de kevers uitvliegen. Dan komen ze ook nog weer terug om in de uitvlieggaten weer eieren te leggen en zo begint het weer van voor af aan. Mijn advies is net als hier boven; gif spuiten, het enige dat (misschien) helpt. Succes ermee!