opgewoelde grond goed ?

Is de opgehoopte grond van mollen in het gras , goede potgrond of niet .....waarom ja of nee ???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (3)

Ja, het is goede potgrond.
Lekker rul.

De woelers, zoals regenwormen en mollen,
zetten grote hoeveelheden organische reststoffen om en scheiden die uit in de vorm van waardevolle klei-humuscomplexen.
In feite zijn de hoopjes die je in je gazon vindt een goed teken van een goede grond.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier - waar het ook gaat over hoe nuttig mollen zijn -wordt dat nog eens bevestigd:

Overigens: de grond die een mol opwerpt in de vorm van een heuvel is prima potgrond.

http://www.neerlandstuin.nl/ziekplagen/mol.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
+ Maar ik zou het niet voor kamerplanten gebruiken, omdat er allerlei beestjes inzitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste bamibal,
ik heb mijn hele leven mijn kamerplanten laten groeien
op aarde die ik uit de tuin schepte..........
bamibal
12 jaar geleden
En kruipen er geen beestjes door je kamer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van potgrond uit de winkel krijg ik altijd van die kleine vliegjes in huis :-(
Een goede potgrond moet bestaan uit sponzig, organisch materiaal gemengd met wat zand.
De grond uit een mollenhoop, is dan wel lekker rul voor het gezicht, maar ongeschikt als potgrond.
Of je moet een tuin hebben op de veengronden, want die bestaan wel uit sponzig organisch materiaal.
Alle andere gronden zoals zavel, klei en zand, zijn ongeschikt voor de meeste potplanten.

Toegevoegd na 1 dag:
De grond van een molshoop ziet er dan wel lekker los en rul uit, maar dan is het nog geen potgrond, alleen losse rulle grond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het meer dan eens dankbaar opgeschept, het is prima grond, niks mis mee. Kan het alleen maar aanbevelen.