Door te weinig bemesten, ontstaat er een slechte groei van het grasplantje zelf en een sterke groei van het mos.
Gras heeft o.a. veel stikstof nodig, door het telkens afmaaien van het gras, raakt de grond uitgeput.
De bodem gaat verzuren en de structuur slaat dicht.
Ideaal voor de vorming van mos.
Mos kan al groeien van alleen regenwater en licht.
Bomen en struiken in de tuin, vormen vaak hun wortels richting het gazon en halen de restanten meststoffen onder het gazon vandaan.
Wat nu te doen?
Deze winter kalk strooien, liefst zeewierkalk.
Vanaf half maart een bemesting gaan toepassen.
Al naar gelang de soort meststof, iedere maand mesten.
Bij een langwerkende meststof. 1 x per 2 maanden.
Minstens 1 x per week maaien, liefst 2x.
Gras niet te kort maaien en het afgemaaide gras laten liggen.
Gebruik nooit giftige mosdoders.
Ook het nog levende gras kan hier een klap van krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kunt het beste eerst verticuteren daarna bestrooien met ijzersulfaat ongeveer 10 dagen wachten daarna opnieuw verticuteren.
Door het ijzersulfaat sterft je mos uit.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mos ontstaat meestal doordat een gedeelte van het gras in de schaduw van en heg of een boom staat.
Bij een klein grasveldje kan je proberen voorzichtig met een hark het eruit harken.
Grotere stukken is het aan te raden een verticiteer machiene aan te schaffen.
Tenminste als je het weg wilt hebben.
Mos is ook lekker zacht om op te lopen enz.
Af en toe een beetje kunstmest strooien is ook goed.
Chemisch is er weinig aan te doen, het komt toch aldoor terug, of de bomen en hagen weg die de schaduw veroorzaken.