Okkernoot bonsai zonder wortels??

Ik ben bezig met het vormen en of kweken van een okkernoot-bonsai.
Twee jaar geleden heb ik hem verplant van uit de volle grond naar een bloempot.
Gisteren heb ik hem zojuist verpot en tot mijn grote verbazing zat er daar niet veel om niet te schrijven geen nieuwe (haar) wortels aan.
Ik heb hem toch vorig jaar goed en rijkelijk bemest. En hij had het maar zijn zien.
Dus is dit normaal?
Ik weet ook door vrienden tuinders dat een okkernoot niet of nauwelijks mag verplanten daarom dacht ik om mijn okkernoot dan maar om de twee jaar te verpotten.
Ze hebben mij ook vertelt als je okkernoten waak verplant je dan geen noten meer heb het daarop volgende jaar. Is dit ook juist?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (1)

Een okkernoot laat zich moeilijk verplanten, doe je dit toch, dan zullen vrijwel alle kleine worteltjes in de grond achterblijven.
Het is dan al heel wat, dat hij het heeft overleeft.
Heb je wel de juiste grond gebruikt?
En waarom zoveel mesten?
Weinig mesten geeft de plant meer prikkels om haarwortels te gaan vormen.
En pas je ook de wortelsnoei toe?
Of had hij al zo weinig wortels toen je hem in de pot zette?
Of een okkernoot als bonsai ook noten zal geven, weet ik niet, lijkt me onwaarschijnlijk.
Maar mischien na een jaar of 20 komen ze alsnog.