Vetbollen voor vogels maken hoe doe ik dat en wat kan er in?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
6.5K

Antwoorden (6)

Hoe maak ik een vetbol?

Smelt drie pond ongezouten frituurvet (bijvoorbeeld ossewit) of ongezouten rundvet (verkrijgbaar bij slagerijen) in een pan. Het vet moet nèt vloeibaar worden, zeker niet heet.
Roer er een kilo strooivoer doorheen, of een eigen mix van zonnepitten en zaden.
Giet het mengsel in een vorm, bijvoorbeeld een melkkarton of een theeglas.
Leg er een stevige katoenen draad in die ruim uitsteekt.
Laat afkoelen en hard worden.
Als de ‘bol’ niet los wil komen kunt u het melkpak kan rondom losscheuren. Een theeglas kunt u even in heet water houden; de vetbol komt dan gemakkelijk los.

Gezond vet
Vogels hebben relatief meer behoefte aan verzadigd vet dan wij. Daarom zijn deze vetbollen voor vogels juist prima. De vloeibare olie die wij vaak eten (zoals olijfolie) is voor vogels niet geschikt. Het kan hun verenkleed aantasten.

Vetbollen kunnen wel bederven: haal ze daarom weg als het warmer wordt dan een graad of zeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zelf doe het ook zo maar dan giet ik het in een plastic bekertje.even knijpen en ze laten los.
Ongezouten spekvet of oud frituurvet (geen vloeibaar vet, maar de soort die hard wordt)
Allerlei verschillende zaden. Je kunt dit in tuincentra kopen, maar misschien heb je thuis ook wel zaden. Denk hierbij aan tarwekorrels, gerst, zonnebloempitten, maïs, sesamzaad, maanzaad, havervlokken, en ook krenten.
Smelt het vet in een pan en meng de zaden er door heen. Het vet moet nét gesmolten zijn, dus houd het vuur laag. Het vet mag absoluut niet gaan koken.
Voor meer informatie zie de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
oud frituurvet zou ik niet gebruiken, veel te zout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vinden vogels toch juist lekker?
Rieneke1
12 jaar geleden
mogelijk, maar goed voor ze is het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben niet echt een vogel expert. :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kan je er een vogelbadje neerzetten met lauw/warm water?
Ik gebruik een tulbandvorm! Staat ook nog eens heel decoratief! Je kunt dan een schaal opmaken met allerlei zaken waar vogels in de winter heel blij van worden. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk!!! Of cupcakes!! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoiets op de tuintafel worden mijn 2 poezen vast ook heel blij van :-D
ik gebruik altijd ongebruikte harde frituurvetblokken,die smelt ik, daar doe ik dan vogelzaadjes, nootjes,muesli, en verse appeltjes in, ik giet het in plastic bekertjes (wel 2 gebruiken voor het smelten), ik steek er ijzerdraad in vorm van boogje,en laat ze goed hard worden,als het uitgehard is, knip de plastic beker weg, en klaar voor op te hangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil je wel vertellen hoe ik in het najaar en winter heel veel vogels in mijn tuin krijg. Ik haal in de supermarkt een blok frituurvet van 500 gram. Deze snijd ik doormidden en ik doe de helft in een sinaasappelnet. Het uiteinde maak ik heet met een lucifer en het net smelt dicht en er kan niets meer uit. Ik hang deze blok vet op en er wordt druk gebruik van gemaakt door alle soorten vogels. Als bijv. na een maand het vet op is dan komt de andere helft van de blok vet aan de beurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan zonder vogelzaad?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe het al jaren zo. Het zit hier in de winter vol vogels en ik vind er geen een die een hartafwijking heeft.
Eerst verhit je ongezouten frituurvet in een pannetje. Net zolang totdat het smelt. Pas wel op voor je vingers, want het pannetje kan heet worden. Haal de pan van het vuur af. Als het frituurvet gesmolten is doe je er verschillende soorten vogelzaad bij. Vogelzaad haal je bij een dierenwinkel. Dan moet je even goed in de pan roeren. Pak een kartonnen bakje zoals een leeg melkpak of iets anders. Maar geen plastic, want dat smelt. Dan pak je een touwtje. Deze leg je met een knoop erin op de bodem van het kartonnen bakje. De lus houd je goed vast. Nu giet iemand anders heel voorzichtig het frituurvet in het bakje. Wanneer het vet helemaal hard is geworden haal je het kartonnen bakje weg. Nu kun je de vetbol met daarin de lus veilig in de tuin ophangen, zonder dat het op de grond valt. De vogels zullen deze lekkere maaltijd hopelijk gauw ontdekken.

Toegevoegd na 56 seconden:
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20100224_vetbollen01

Toegevoegd na 3 minuten:
Bekijk de video maar eens op bovenstaande site!