hoe verwijder je het onkruid grondig dat het langere termijn wegblijft of de groei zeer vertraagt van de ongewenste plantjes/onkruid.

basis van de tuin, zwart zeil met daarop kiezelstenen.
wil van het langdurig terugkomend vervelend onkruid af. heb al geprobeerd gif, maar dat werkt niet en is ook nog eens milieu on vriendelijk. onkruid gebrand ook al geprobeerd, maar groeit met zonlicht weer net zo hard aan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
14.2K

Het beste antwoord

De enige manier om echt redelijk zeker te weten dat je een vrijwel volledig onkruidvrije tuin hebt en ook op de lange termijn behoudt, is de hele tuin volstorten met een dikke laag beton. Ik denk echter niet dat dat de bedoeling is, en dat mag je natuurlijk ook niet meer echt een tuin noemen.

Nu is grind natuurlijk wel een heel leuke voedingsbodem voor algen en onkruid,omdat er van alles tussen waait en wortel schiet, en ook nog eens lastig te verwijderen is (hoewel niet zo lastig als tussen tegels door).

Onkruid blijft het beste weg op plaatsen waar jij planten van jouw keuze hebt neergezet. Is jouw keuze 'geen planten' , dan is en blijft het vechten tegen de bierkaai, dweilen met de kraan open of een oogje toeknijpen voor dat 'hardnekkige'groen, want de natuur kruipt waar ze niet gaan kan (gelukkig maar!). Zelfs een volledig beklinkerde tuin zal zonder onderhoud (en zonder gebruik) binnen enkele jaren veranderen in een stuk braakliggende grond vol 'onkruid '(i.e. inheemse planten).

Zelfs als je minder milieuvriendelijke maatregelen wilt toepassen als onkruidbestrijders, de grond zout maken met keukenzout of giffen gebruiken, zul je dat, zeker in de zomer, zeer regelmatig moeten herhalen. Bijhouden is het best, dan zijn de plantjes nog klein en zacht en trek je ze zo weg. Maar volledig verdwijnen zal het nooit.

Stel je voor dat we onze tuinen definitief en volledig onvruchtbaar zouden kunnen maken....je moet er toch werkelijk niet aan denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je meer wil weten over de keerzijde van Roundup kijk dan hier maar eens naar: de wereld volgens Monsanto (producent van Roundup)...
http://video.google.com/videoplay?docid=5995944862121634838#

Andere antwoorden (7)

je hebt nu zwart zeil of dat wil je? Bedenk nl dat als je zwart zeil zeg maar vijverfolie hebt 't water niet wegloopt. Maar goed 't onkruid. Wat wij doen is gekookt water er op doen. Ze verbranden dan paar dagen later kan je 't zo weghalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het middel RoundUp werkt zeer effectief maar er is een keerzijde...! (zie link)

Maar als mogelijk alternatief uit 'Oma weet raad': Gebruik het kookwater van de aardappels als onkruidverdelger

Toegevoegd na 31 minuten:
Maar....., wat is onkruid? In oktober ontspruit er ineens dit 'onkruid' tussen mijn tegels!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met pure (schoonmaak)azijn wil het ook. Moet ik wel eerlijk bekennen dat ik het zelf alleen gedaan heb bij het gras en onkruid tussen de tegels dus ik weet niet of het voor alle onkruid werkt en wat het effect heeft op de rest van je beplanting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plukken van onkruid gaat ook als je maar voor het zaad vorming aan blijft, zal je steeds mionder onkruid in je tuin aan treffen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de meeste tuinen groeit eenjarig onkruid, als dat zo is altijd er uit trekken voordat er zaad in zit,
Echter er zijn ook meerjarigen onkruiden zoals kweekgras, akkerdistel, heremoes, zevenblad enz.
Meerjarig onkruiden eerst lekker laten groeien en als ze groot zijn de stengel dicht bij de grond pakken en er uit trekken, als je ze er te vroeg uit trekt , groeien ze direct weer aan.
Door ze eerst te laten groeien en er dan uit te trekken verzwak je de wortels en komt de plant zwakker en kleiner terug.
Daarna regelmatig met azijn besproeien en vol houden en je komt er uiteindelijk van af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onkruid zal op de duur altijd terug komen,wat je ook voor een bestrijdingsmiddel gebruikt. Probeer eens azijn! gewoon puur spuiten met een nevelspuit. Milieu vriendelijk en niet duur. In het voorjaar als het eerste onkruid zich aandiend begin je met spuiten, over het algemeen zul je de eerste maanden verlost zijn onkruid. maar na verloop van tijd gebeurd het onvermijdelijke het komt weer terug, en moet je het spuiten weer herhalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedoel je zwart dicht zeil, of van dat onkruiddoek?
en heb je er last van dat steeds hetzelfde plantje (door het doek heen) terugkomt, of waaien er steeds nieuwe zaadjes tussen de kiezels op het doek?

bij steeds dezelfde plant (paardebloem, boterbloem, heermoes of zevenblad) dan proberen de hele wortel weg te halen en dan het doek met grind opnieuw netjes leggen.
bij steeds nieuwe (eenjarige) plantjes zijn ze makkelijk te verwijderen zolang ze klein zijn. En wellicht helpt het als je iets doet tegen het inwaaien.

verder ben ik het met de anderen eens: het zou erg zijn als er niets meer zou willen groeien.