Mag je geld vragen voor een tuin aan de nieuwe bewoners van een huurhuis?

Heb mijn tuin na 6 jaar nu zoals ik hem wil hebben toen ik hier kwam wonen alleen gras een meter hoog verder helemaal niets.Heb dus wel een boel geld in deze tuin gestoken.Stel dat ik ga verhuizen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Foto is een klein stukje van de tuin

Toegevoegd na 11 minuten:
Vijver

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
7.3K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
als je gaat verhuizen, dan terug in de oorspronkelijke staat
tot die tijd extra huur betalen, vanwege verhoogd woongenot
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vertel ze lekker niets over mijn tuin nu.Bedankt voor de leuke reactie!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi!!

Het beste antwoord

Natuurlijk mag je geld vragen voor een tuin waar jij veel geld in hebt gestoken. Hetzelfde geldt voor luxaflex, waar jij in je nieuwe huis niets aan hebt, een prachtige keuken, of parket.

Maar de nieuwe bewoners zijn tot niets verplicht. Want misschien willen zij helemaal geen tuin zoals jij die hebt aangelegd, en willen b.v. tegels. In dat geval is het een beetje onzin om voor die tuin te gaan betalen.

Geld vragen kan en mag dus altijd in goed overleg, en het hangt van de redelijkheid en de smaak van de nieuwe bewoners af, of de financiele onderhandelingen succesvol zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is waar smaken verschillen.Allemaal alvast een plus voor de antwoorden.TOP?!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je tuin ziet er schitterend uit!! Toch zijn er echt mensen die kiezen voor het huis, en nemen de tuin op de koop toe. En als het dan mensen zijn die geen zin hebben om gras te maaien of onkruid te wieden (die zijn er echt!) dan heb jij echt pech. Want ze gaan natuurlijk niet betalen voor een tuin, die ze gaan "afbreken" en vervolgens een tegelterras gaan aanleggen waar je niks aan hoeft te doen, behalve schoonspuiten ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik andersom was hier een puinhoop toen ik hier kwam,maar erg veel grond/tuin om het huis.Als je hier tegels neerlegt ben je echt wel een dombo.Bedankt voor het compliment en dit zijn nog maar 2 stukjes van de tuin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de reacties en antwoorden.Ik blijf nog even genieten van de tuin.

Andere antwoorden (6)

Hangt van de verhuurder af en of de nieuwe bewoner het wil overnemen. Bij een woningstichting is het meestal zo dat je de tuin weer in originele staat moet brengen, als je een vijver ofzo hebt willen ze vaak dat je die dichtgooit, tenzij de volgende bewoner het wil overnemen van je. Dan zou je dit kunnen overleggen met de volgende huurder / koper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zit dus ook een vijver bij en de originele staat dan moet alles eruit en het gras een meter hoog laten groeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is maar net wat de verhuurder wil en wat de nieuwe huurder wil, wil de nieuwe huurder het van je overnemen kun je een prijs met hun afspreken. Willen ze hier niet voor betalen zou je dus alles eruit kunnen halen. Maar het gebeurd ook veel dat de nieuwe huurder gewoon bluft en hoopt dat je alles laat zitten. Met de originele staat bedoel ik de staat waar de verhuurder hem in wil hebben. Ik weet niet of je huurt van een stichting of van een particulier.. Willen hun dat je de hele tuin vlak maakt, heb je grote kans dat je dit ook verplicht bent. Dat het gras een meter hoog stond toen jij erin kwam kan te maken hebben dat het huis al een tijdje leeg stond of dat de vorige huurder geen zin had om de boel naar behoren op te leveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huur van een stichting en het huis stond al even leeg.Ik hoop als het zover komt dat ze de tuin mooi vinden want om alles eruit te halen is geen doen en echt zonde.
Je zou geld kunnen vragen voor de plantjes, en dat je ze anders meeneemt. Een beetje zoals dat vaak ook met vloerbedekking gebeurt. Ik verwacht alleen niet dat mensen snel geld zullen betalen voor plantjes. Maar je mag wel alles uit de tuin meenemen als je dat wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles meenemen word een probleem erg veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar zoals elders al aangegeven hoeven de nieuwe bewoners niets te betalen/accepteren. Dan is de keuze aan jou, of alles laten staan of meenemen. Of je ze mag laten staan ligt aan je verhuurder, deze kan het laten aan de nieuwe huurder. Waarschijnlijk zullen die er wel mee accoord gaan als je het laat staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoop het ik weet smaken verschillen wel maar toch.
Ja je mag geld vragen voor de overname,maar of ze het dan ook overnemen is een ander verhaal want ze zijn het niet verplicht.
Doen ze het niet dan kun je alles eruit halen als je dit wil.

Toegevoegd na 5 uur:
Je hebt een mooie tuin met een vijver,alleen de kans is aanwezig dat je deze zal moeten verwijderen als je gaat verhuizen en de bewoners geen vijver willen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja

Het zijn roerende zaken.

Echter als de nieuwe huurder er niets voor wil betalen moet je officieel de tuin geheel ontdoen van beplanting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij verkoop van een woning wordt de tuin mee verkocht als vast onderdeel van het onroerend goed. Zoals de keuken en de badkamer vaste delen zijn. Ze bepalen namelijk mede de prijs van het onroerend goed. Een moddertuin voegt voor de meeste kopers geen waarde aan de woning toe, maar een paradijselijke tuin kan zo maar 5000 euro op de kale waarde verwezenlijken. Tuinmeubelen zijn wel losse onderdelen.
Rozenboog niet. Vijver niet. Bomen niet. Heesters niet. etc. Mensen proberen het wel vaak apart te verkopen, maar wanneer een koper daarmee akkoord gaat is dat coulance.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die min is overigens niet van mij.
Naar mijn mening is dat een idioot systeem, zeker wanneer mensen geen reden neerzetten voor het uitdelen van minnetjes.
Weet je wat ? Ik zet er een plus om dat ding te compenseren :-) + dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor het plusje. Voor een koophuis heb je volledig gelijk, hier betreft het echter een huurhuis. Bij een huurhuis ligt het geheel anders. Een huurhuis moet in principe geheel kaal en in goede staat terug gegeven te worden aan de verhuurder. Dit betekent in principe dat de tuin geheel ontdaan moet zijn van beplanting.
Je hebt er een prachtige tuin van gemaakt hoor! Ik zou maar niet verhuizen als ik jou was.
Een vijver in de tuin aanleggen van je huurwoning mag niet zomaar. Hiervoor heb je (meestal) de toestemming van de verhuurder nodig. Want het is nogal ingrijpend.
Als je toestemming hebt gekregen mag je de vijver in de tuin laten.
Je kunt geld vragen, maar de nieuwe huurdes hoeven niets te betalen. Maar je mag dan ook alles meenemen uit je tuin.

Heb je het zonder toestemming gedaan, dan kan de verhuurder eisen dat je hem eruithaalt/dichtgooit!
En dat zou wel erg vervelend zijn. Het is dan verstandiger om met de nieuwe bewoners overeen te komen dat hij mag blijven. Of ja daar nog geld voor kan vragen? Ja, dat kan, maar de nieuwe huurders zijn dat niet verplicht.
Soms is het dan beter om dan eieren voor je geld te kiezen en je verlies te nemen.
Of je moet het geen punt vinden om de tuin leeg te halen.

Zie link bij punten 215-216
http://www.uwwet.nl/wetten-en-regelingen/privaatrecht/burgerlijk-wetboek-7/6-huur-verplichtingen-verhuurder-verplichtingen-huurder.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga hier ook nog niet weg hoor!! Mijn vraag was meer van stel dat.En de vijver ja ik ben zwaar in overtreding hier heb hem ook nog dicht bij het huis zodat ik in de tijden dat HET NIET MOOI WEER is er ook nog naar kan kijken binnen.Ene heb nog 3 kleine vijvertjes OEPS!!verder in de zij tuin.Ze moeten me maar oppakken hhaa.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi toch dat je er zo van geniet?!
Je zou evt. alsnog toestemming kunnen vragen... niet zeggen dat ze er al zijn...
Maar goed, als je toch voorlopig niet weggaat. Toch een aardige vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel dat de volgende huurders kleine kinderen hebben? Dan zijn vijvers niet echt handig... Ik ben oma van een dreumes en heb een vijver, maar daar is wel een hek met hangslot omheen gezet voordat hij begon te lopen. Niet zo mooi, wel veel veiliger ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar dacht ik ook al aan Mendy.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het laten liggen van een vijver als er toestemming is gegeven gaat niet meer op. Enkel verbouwingen aan het huis die het leefklimaat verbeteren mogen, als de verhuurder ze overneemt, zo blijven, al het andere dient door de vorige bewoner terug gebracht te worden in de oude staat als de nieuwe bewoner de zaken niet over wil nemen.
Ik geloof niet dat je je tuin zou moeten leeghalen, je hebt (voor zo ver dat waarneembaar is op de foto's) immers slechts verbeteringen aangebracht in overeenstemming met het doel van de "ruimte".
Ik bedoel, in plaats van een meter gras (wat er stond) heb je het netter gemaakt maar niets structureel veranderd.
Als het zou zijn betegeld dan is het een andere zaak. Dan is de kans groot dat de verhuurder het in die staat terug eist.

Wel heb je regels overschreden met het aanleggen van de vijver.
Als ik de nieuwe huurder zou zijn zou je pech hebben want ik (met een grote, watergekke hond die er steeds in zou duiken) wil het echt niet hebben.
Laat staan dat ik er geld voor over zou hebben.
Is niet vervelend bedoeld maar smaken verschillen nu eenmaal.
Je hebt hele leuke planten er in gezet.
Helaas zal dat worden gezien als dat je dat voor je eigen woongenot hebt gedaan en er weinig mensen zullen zijn die daar overnamekosten voor zullen willen betalen.

Beste advies: blijf er zelf lekker zo lang mogelijk van genieten !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het id voor mijn eigen woongenot gedaan,en blijf nog lang hier zitten/spitten.Ze moeten me wegdragen zeg maar.