Kan ik een aardbeien stekken?

Ik heb een aardbeien plant en ik vraag me af of ik hem kan stekken zo ja hoe

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Het beste antwoord

Het afleggen van uitlopers
Eerst en vooral dient opgemerkt dat om heel mooie aardbeiplanten te bekomen het meest ideale is de bloemen van een aantal planten te verwijderen, zodat geen vruchten gevormd worden en de uitlopers alle energie voor zich hebben.

Vanaf half juni zien we de uitlopers tevoorschijn komen. Op dat moment (dwz juist na de pluk) maken we de aarde tussen de rijen goed los en leggen de uitlopers hierop, ook enkele weken later leggen we nogmaals de uitlopers op de goede plaats.

Na het uitleggen van de uitlopers is het interessant om te beregenen indien niet direct neerslag verwacht wordt.

Omstreeks 15 augustus is dan het moment gekomen om de planten te rooien. We gebruiken best de planten die als eerste op de uitloper staan. We maken de grond rondom de plant los en halen de plant uit de grond. Onmiddellijk daarna moet er geplant worden. Laat zeker de wortels niet uitdrogen, dek ze af met een vochtige doek.
.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thx

Andere antwoorden (3)

Aan aardbeien planten komen uitlopers, dat is een lange sliert met een nieuw jong plantje eraan, deze kun je er afhalen als hij ca. 10cm. is en gewoon in de grond planten.
Heel simpel om te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet elke aardbei rankt, maar als ie ranken maakt is dit de beste manier om 'm te vermeerderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hippo, bedankt ":)"
Bijna alle aardbeien vormen uitlopers die daarna zelfstandige planten vormen, dus stekken die planten zich van zelf.
Het is een vorm van stekken.
Er bestaan echter een paar soorten die geen uitlopers vormen en je deze alleen maar kan zaaien.
Ook zijn er soorten die je kan rooien en daarna scheuren, dat zou je ook stekken kunnen noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb 2 jaar geleden 1 aardbeien plant gekocht en ik denk dat ik nu al een stuk of 20 heb ik heb heel veel aardbeien gekregen van de zomer