Ik herken deze kleur niet van een ekster (Pica Pica) ?

Tijdens mijn wandelingen zie ik steeds regelmatiger eksters (tenminste.. ze hebben exact hetzelfde uiterlijk als de zwart/witte) met een lichtbruine/wit gevlekt verendek.

Ze bevinden zich altijd in een groep "gewone" eksters en zien er, behalve hun kleur, hetzelfde uit.
Grootte, kop en snavel, staart e.d.
Is dit een kleurmutatie of is het gewoon een heel ander soort.

Hopelijk weet iemand welke soort dit is zonder foto.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.7K

Antwoorden (3)

ik denk dat het een kleurmutatie betreft, zeker omdat deze vogels zich in de groep gewone eksters ophouden.

zo heb je hier in leiden het verschijnsel 'leidse kauwen', kauwtjes met meer of minder wit in het verenpak.
Rieneke1
12 jaar geleden
Zoeen? Ja, dat is een kleurmutatie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha dat is grappig. Deze foto's zijn gemaakt in de Rekerhout en dat is de plek waar ik het over hebt !
Het zijn dus niet alleen "zulke" vogels, het zijn dezelfde die ik dan zie.
Dank je wel !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi dat je het gevonden hebt!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik had er geen eksters uit herkent.
maar als ik ze in het echt zou zien, en hun gedrag, en tussen gewone eksters, dan wel. leuk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ook geen ekster, dat is een spreeuw met bruinmutatie ;-)
Maar dezelfde kleurafwijking kan ook bij eksters voorkomen.
ja de evolutie is nog volop bezig.
Er onstaan nog steeds bij de planten en dieren mutaties.
Mogelijk komen de vogels die je gezien hebt uit een nest.
Mocht de afwijking een voordeel blijken te zijn, b.v. minder gevangen door roofvogels, of meer en gezondere jonge vogels, dan zal deze mutatie niet verdwijnen, nee zelfs mogelijk nog gaan toenemen en op den duur mogelijk voor een ondersoort zorgen.
Dan zijn we wel duizenden jaren verder.