Kan een plant uitscheiden (stoffen afgeven)?

Ik heb een vraagje kunnen planten dingen afgeven zoals mensen uitademen urineren of poepen kan een plant ook zoiets ik weet dat planten kunnen ademen omdat het organisme is maar kunnen ze ook die andere dingen of dergelijke?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
5.5K

Antwoorden (4)

ja, bomen kunnen hars uitscheiden.
of denk eens aan de rubberboom.
planten uit de wolfsmelkfamilie scheiden een zeer irriterend wit sap uit na beschadiging.
er zullen vast nog vele andere voorbeelden zijn.
Rieneke1
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
dat is waar, maar dat wordt in de vraag niet uitgesloten toch?
Overdag produceren ze zuurstof maar snachts meer CO2.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is niet waar. CO2 word alleen opgenomen en niet uitgescheiden. Planten produceren zuurstof en glucose.
Ja. Bloemen geven reukstoffen af om insecten te lokken. Daarnaast scheiden planten reukstoffen af als er aan gevreten wordt door bijvoorbeeld rupsen. Hierdoor worden sluipwespen aangetrokken, die hun eieren in de rupsen leggen en zo de rups belagen.

Plantenwortels geven ook bepaalde stoffen af. Dit kunnen lokstoffen voor aaltjes zijn, die vervolgens de plant kunnen aantasten zoals bij aardappelmoeheid, maar het kunnen ook stoffen zijn die een symbiose met een schimmel bevorderen.

Ook kunnen planten via stoffen die de wortels uitscheiden met elkaar communiceren en kunnen planten de kieming en groei van andere planten in hun omgeving tegengaan of zelfs verhinderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het antwoord hierboven wil ik het volgende toevoegen:
Planten scheiden via hun bladeren ook water af, dat ontstaat bij de fotosynthese.