Wordt de scherpte van een pepertje alleen bepaald door het ras, of hebben uitwendige factoren daar ook invloed op?

kan meer of minder zon, water, voeding enz. ook een rol spelen, en zo ja, hoe?

Rieneke1
12 jaar geleden
in: Tuin
1.6K

Het beste antwoord

Elk organisme wordt beïnvloed door de natuur.
vb - de druivenoogst die mislukt door teveel water.
- de volle smaak van zongerijpte tomaten.
Die pepertjes smaken ook iedere keer anders, maar ik zou vooral op de soort afgaan, de minst straffe zullen nooit de sterke overtreffen in smaak door omstandigheden in de natuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee het is echt het soort wat de scherpte bepaald.Je hebt echt heel veel verschillende soorten pepers en ook de paprika valt onder de pepers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De scherpte komt door het stofje capsaïcine dat vooral in de zaadjes maar ook in het vruchtvlees zit. De hoeveelheid capsaïcine verschilt per pepersoort, maar over het algemeen geldt hoe kleiner de peper, hoe scherper en hoe rijper (rood of geel) hoe milder van smaak
12 jaar geleden
De scherpte van een pepertje wordt bepaald door het ras, de soort dus van het pepertje. Het klimaat of andere 'buitenfactoren' hebben daar geen invloed op.

De 'hete 'stof zit hoofdzakelijk in de witte binnenribben en in de zaadjes en zaadlijsten. In mindere mate in het vruchtvlees.
De kleur heeft er ook niets mee te maken, want een van de heetste pepertjes, de madam Jeanette die in Suriname veel gebruikt wordt, is geel van kleur en de jalapeno peper die groen is is ook scherper dan onze rode Spaanse peper. Het is dus het gkweekte ras dat de scherpte bepaalt.

Inmiddels is de heetste peper te wereld afkomstig uit Engeland.
De Britten Woody Woods en Matt Simpson teelden deze chilipeper door verschillende rassen te kruisen.
Tot dusver was de Indiase Bhut Jolokia de scherpste chilipeper en nu is dit de Infinity chilipeper.
De naam is dan ook ontleend aan de 'eeuwig' brandende werking en indien je deze peper zo zou eten heb je kans in het ziekenhuis terecht te komen om te moeten worden behandeld aan brandwonden.
amc