Wat is de kunst van knotwilgen snoeien?

Schijnt dat je daar verstand van moet hebben en niet zomaar wat takken kan weghalen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.8K

Het beste antwoord

Het hangt er maar vanaf.
Heb je een boom die al geknot is, dan kun je het beste in de winter snoeien. Knip/zaag je alle takken bij de knot af, dan wordt de knot uiteindelijk steeds dikker. Laat je 5-10 cm staan op de knot, dan zal die door inregenen voor deel aangetast worden, waardoor je openingen in de stam krijgt (gunstig voor dieren en sommige planten) en heb je grotere kans dat de stam een beetje gaat verdraaien, wat sommige mensen erg mooi vinden.
Dan loopt de knot weer uit, en kun je eventueel uitdunnen: een deel van de takken weghalen.
Laat in elk geval zowel een paar opgaande als een paar zijgaande takken staan.
Dit herhaal je elke 3 of 4 jaar.
Heb je een eenstammige wilg die nog rechtopgaand is en niet eerder geknot is, dan kun je domweg de top eruit halen waarop de boom vanaf dat punt nieuwe uitlopers gaat maken en daarmee een knotboom wordt. Ik heb een grauwe wilg die ik in april heb teruggezet (dus afgeknipt op de hoogte waar de knot moet komen), en die is daarna weer flink uitgelopen - dan komt het niet zo aan op de snoei/kniptijd, zolang er nog maar tijd genoeg is om nieuwe takken te maken en het niet zo heet is dat de gesnoeide stammetjes verschroeien voor ze nieuwe takken hebben gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed en duidelijk uitgelegd, dank je wel.

Andere antwoorden (2)

Als je een knotwilg knot is er niets speciaals. Gewoon alle takken verwijderen tot op de knot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor het knotten hoef je er niet speciaal verstand van te hebben. Ongeveer een keer in de 2 jaar kun je dat het beste doen en dan word het vaak in de winter gedaan.
Aldus de hovenier.