Is kattenkruid gevaarlijk voor een kat ?

Hallo iedereen , ik heb op een internet al veel zitten opzoeken over wild kattenkruid ( dus de echte plant , niet iets van poeder of spray ) . Maar ik vroeg me af of dit eigenlijk gevaarlijk was voor een kat . Want er stond ergens op een website dat het een soort drug was voor katten en dat ze er ligt high van kunnen worden . Is dit gevaarlijk voor mij kat of niet ? We zouden het graag in onze tuin planten .

Toegevoegd na 47 seconden:
Oja voor de moderators , sluit mijn vraag niet zoals de vorige keer want mijn vraag is meer gespecificeerd dan de andere vraag die er al gesteld was '' wat doet kattenkruid '' .

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
10.1K

Antwoorden (5)

Katten houden van kattenkruid. Ze lijken erdoor te worden gedrogeerd. Elke kat reageert op zijn eigen manier op kattenkruid. Nadat ze de geur ervan hebben opgesnoven of van de plant hebben gegeten, rollen sommigen zich dramatisch miauwend of jankend over de grond, schurken ze tegen de plant aan of blijven ze onbeweeglijk staan met een doffe blik in de ogen. Soms bedekt het derde ooglid het oog. Kwijlen en spinnen komt ook voor. Na tien à vijftien minuten is de "betovering" verbroken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar.... is het nou schadelijk? Je beantwoord de vraag niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- van mij: iedereen kan kopiëren van Wikipedia, ik denk niet dat dat de bedoeling is van het antwoorden op vragen op deze site. Ook wordt er geen antwoord gegeven op de vraag: of het gevaarlijk is voor de kat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is niet gevaarlijk
Het is niet gevaarlijk. Het is inderdaad als een soort drug, ze komen ervan in een soort extase en het beste is dan om ze even 10 minuten alleen te laten en gek te laten doen.

Als je het in de tuin plant, is er een grote kans dat er andere katten door aangetrokken worden. Ik heb zelf geen ervaring met het hebben van kattenkruid in de tuin, maar als ik zie hoe mijn katten reageren op kattenkruid in speeltjes, kan ik me wel voorstellen dat dit katten kan aantrekken :P. Maar het is gelukkig niet gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een soort drug voor katten, maar toch niet schadelijk? Hebben we die ook voor mensen? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen de indirecte gevolgen van enkele drugssoorten zijn gevaarlijk, zoals gedrag. Dus zolang je veilig thuis zit, hebben wij ook een soort kattenkruid :P
Vers kattenkruid is niet schadelijk voor de kat. Pas wel op als je het in de tuin plant dat het de andere planten niet overwoekert en het groeit het best in de volle zon.
Het beste kattenkruid is de wilde 'Nepeta Cataria' maar meestal vind je overal de' Nepeta Faasseni'.

Toegevoegd na 18 minuten:
Je kan vers kattenkruid vers aan de kat geven of enkele blaadjes door zijn eten mengen. Verwar kattenkruid niet met kattengras, dit is heel wat anders.
Overigens is niet elke kat gevoelig voor de geur van deze plant. Zo'n 60 % krijgt een trip van dit kruid, zelfs leeuwen en tijgers schijnen er weg van te zijn. De erfelijkheid bepaalt de gevoeligheid, katten moeten er een gen voor hebben. Jonge katten en kittens zijn over het algemeen minder gevoelig ervoor. de interesse neemt toe met het ouder worden.
Je kunt het uitproberen door wat gedroogde catnip voor jouw kat's neus te strooien en kijk wat er gebeurt. Heeft jouw kat het gen niet overgeërft dan gebeurt er niets. heeft ze het wel, dan wrijft ze haar neus erin of gaat erin rollen, kortom ze zal zich lekker voelen! laat haar vooral gaan en probeer niet haar te storen, het kan je een flinke krab opleveren! Het duurt maar een paar minuten dus....
Het werkzame bestanddeel dat hiervoor zorgt is een substantie die ervoor zorgt dat insecten geweerd worden.
Men veronderstelt dat deze stof bij katten werkt als een feromoon. ( lokgeur mannetje/vrouwtje) ;)

Tot dusver kon geen enkele verslaving of giftige stof worden vastgesteld bij de kat. het is dus niet giftig.
amc
12 jaar geleden
kattenkruid zou gevaarlijk kunnen zijn, in de zin van dat ze even niet zo alert zijn, en daarvan nadeel kunnen ondervinden, als buitenkatten.
het kruid op zich kan absoluut geen kwaad.
er zijn trouwens meer planten waar een kat wild van wordt, zoals valeriaan of gembermunt.
Rieneke1
12 jaar geleden
kattenkruid (nepeta) latijnse naam. is verre weg van gevaarlijk voor katten. Het komt juist vaak voor dat een kat zich aangetrokken voelt tot deze plant! Ze zullen er dan op gaan liggen en/of tegen aan gaan schurken.
Het nadeel van kattekruid planten is dat je plant er gewoon weg niet meer uitziet na verloop van tijd!( dit door het erop liggen van je kat).
Bronnen: