Gaten in bloempot maken?

Net een grote bloembak gekocht voor mijn oleander. Aanvankelijk was ik blij dat er geen gaten in de pot zitten. De plant zuipt nml als een gek. Maar is het wel goed als het vocht onderin geen kant op kan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
40K

Het beste antwoord

Altijd gaten onder in de pot, als je dat niet doet, regent de bak op den duur helemaal vol water.
Tegen de tijd dat je dat gaat zien is het te laat en zijn je planten verrot
het beste is het als je eenmaal gaten in de pot hebt, er een schotel onder te zetten.
Dat is als een plant een keer te droog staat, krimpt de potkluit en onstaat er een kier tussen de pot en de kluit.
Geef je dan water, dan loopt het water er zo onder de pot uit en denk je dat hij genoeg water heeft maar het gietwater loopt door de kier naar buiten.
Ook even opletten als je er een schotel onder hebt staan, dat je dan bij veel regen de schotel leeg gooit.
Nog even iets over de Oleander, het is een zeer giftige plant!!!
Ooit heeft iemand er een stokje van gemaakt om vlees te roosteren, dat heeft hij niet overleeft!!
Weg houden bij kleine kinderen en puppies.
Ik vind het een schande dat een tuincentrum hier niet voor waarschuwt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer wat geleerd :) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 helemaal mee eens, moest in feite op alle giftige planten komen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut +1 voor de gif-waarschuwing. Het verbaast me altijd enorm als ik bij ons door de wijk loop: eengezinswoningen vol met kinderen en huisdieren, en schitterende tuinen. Schitterend door de goudenregen, vingerhoedskruid, inderdaad ook oleander. Soms vraag ik me af of ik geen informatiefolder zou moeten maken en verspreiden in de buurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
giftige planten daarvoor waarschuwen,dan blijven we zitten met een kiezeltuin en verder niks ,er zijn zoveel giftige planten en de meeste daarvan eten we op,zo bevatten alle solanacea giftige stoffen maar ook alle alliums en brassica's waar wil je de grens leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eddijst geeft altijd een informatief antwoord met zijn groene vingers.

Andere antwoorden (5)

Zeker bij een Oleander zorgen dat het overtollige water weg kan lopen.
Strooi op de bodem (met gaten) een laag potscherven voor de vlotte afvoer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onderin wat stenen, hydrocultuurkorrels of postscherven. Dan staan de wortels in elk geval droog als er wat teveel water in zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut gaten onderin, en hydrokorrels op de bodem, ongeveer 25% van de totale inhoud van de pot.
Als potten in de winter buiten blijven kun je de binnenkant, exclusief de bodem, het beste bekleden met bubbeltjesfolie, dan vriest er zelden nog iets kapot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb dezelfde bakken en heb er grote brokken tempex onderin gelegd zodat er niet teveel zand in hoeft en er luchtruimtes ontstaan voor de wortels ook is dit makkelijk ivm het gewicht als je ze eens wilt verzetten
wel een gaatje eronderin maken voor het teveel aan water
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
natuurlijk gaten maken .