Mag ik de uitgebloeide bloemen van mijn venus vliegenvanger plant afknippen??

Ik heb oot ergens gelezen dat als je de bloemen eraf knipt de plant dood gaat. Is dit waar? Of kan ik de uitgebloeide bloemen er gewoon afknippen? B.v.d.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
8.5K

Antwoorden (3)

Ja hoor:
De Venus Vliegenval .
Als de plant volwassen is zal hij in de lente of zomer vanuit het midden een bloem produceren. Snijd deze bloem af, behalve als je het zaad wilt bewaren, omdat het de plant veel energie kost. Als de plant ouder wordt zullen er meer clusters vormen. Je kunt de plant dan splitsen als ieder cluster goede wortels heeft. Verpot deze clusters in een mix van 3:1 turf : zand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan iemand vertellen wat hier mis mee is? Komt van de site van de betreffende bloem?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
graag gedaan!
In de lente of zomer krijgen vleesetende planten ook bloemen. Dit kost de plant wel veel energie. Daarom knipt men de bloemen vaak af, behalve als men zaad wil oogsten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Knip nooit de bloemen af ondanks dat deze veel energie kost en daardoor de groei van de plant kan storen.
Dit heb ik op wikipedia gelezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag ik me toch af wat hier wijsheid is, de echte plantensites geven aan "afknippen", terwijl Wikipedia zegt "niet doen".
Als de venusvliegenvanger is bloei staat, dan heeft het al veel energie gekost, of eigenlijk, is de plant groot genoeg om te bloeien, het wel of niet uithalen/ afknippen van de bloem, heeft weinig invloed op de groei van de plant.

Toegevoegd na 2 uur:
Het plantje Venus Vliegenvanger bestaan meestal uit een kluster van kleine plantjes, slechts een of enkele van die plantjes gaan bloeien, mogelijk dat het bloeiende plantje hierna dood gaat, maar dan zijn er altijd nog de nietbloeiende plantjes over.