Welke klimplant groeit het snelst?

Ik wil graag een klimplant tegen mijn houten schutting.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
32.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, die bruidssluier..... Hou je wel rekening met de buren?
Even overleggen? Want onze buren hebben zoiets geplant aan hun kant, maar wij genieten er net zo hard van mee.
Ik moe dus wel dat ding behoorlijk onderhouden en snoeien en knippen etc. etc.
Terwijl het de plant van de buren is.

Het beste antwoord

Bijna alle klimplanten zijn minder tot niet geschikt om tegen een houten schutting te laten groeien, dat komt, omdat klimplanten in bomen horen te groeien, ze groeien dus snel omhoog, blijven van onder kaal en vormen ban boven doordat ze niet hoger kunnen, een grote pruik van takken.
gewone soorten kamperfoelie, clematis, bruidsluier, in alle soorten en kleuren zijn na een paar jaar een wir war van takken, maar dan alleen boven op de schutting, je kunt dan wel gaan snoeien, maar binnen twee jaar is het weer zo ver.
geschikter zijn de japanse kamperfoelie, is wintergroen en blijft ook van onderen redelijk groen, er is ook een bonte vorm van, dan is er voor in de schaduw, de klimhortensia en de winterjasmijn, maar groeit niet snel en natuurlijk de Hedera, vooral de bontbladige, die minder woekeren.
wat eigenlijk een betere oplossing is, koop grote heesters die lekker vertakt zijn, plant ze strak tegen de schutting aan en bind de takken aan de schutting vast, je bent dan in een zomer dicht, gaan niet woekeren en laten zich uitstekend snoeien, zet er ook wat bloemheesters tussen, wat wintergroene en wat met mooi blad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Een wingerd groeit supersnel en is ook heel mooi door zijn verschillende kleuren. In de zomer groen en in de herfst diep rood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Hedera gaat ook meestal wel rap! Maar is moeilijker in toom te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bruidssluier kan in 1 zomer een hele muur bedekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
anneliez
13 jaar geleden
Maar houd er wel rekening mee dat die bruidssluier op den duur sterker is dan de schutting. n bruidssluier is niet te temmen, gaat overal doorheen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, klopt je moet heel veel snoeien. Maar ja de vraag is welke groeit het snelst :)"
anneliez
13 jaar geleden
klopt giweda, maar n waarschuwing mag wel denk ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha dan moet je echt voor de bruissluier gaan idd.
niet tegenop te snoeien!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, die bruidssluier….. Hou je wel rekening met de buren?
Even overleggen? Want onze buren hebben zoiets geplant aan hun kant, maar wij genieten er net zo hard van mee.
Ik moe dus wel dat ding behoorlijk onderhouden en snoeien en knippen etc. etc.
Terwijl het de plant van de buren is.
Of probeer eens een kiwi of een druif. Mijn ervaring is dat die heel snel groeien.

Toegevoegd na 6 minuten:
En Blauwe Regen is ook prachtig en snelgroeiend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat lijkt me ook wel leuk maar blijven de bladeren wel in de winter?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, zowel kiwi als druif raken helaar wel hun blad kwijt. Maar aan de takken die al flink je schutting bedekken kun je in de winter mezenbollen en pindaslingers e.d. hangen en dat staat ook hartstikke leuk (vond ik bij mezelf althans :-))
Haagwinde is een zeer snel groeiende eenjarige plant die mooie bloemen geeft. Maar omdat je waarschijnlijk een meerjarige plant zoekt zou ik voor wilde wingerd gaan. Groeit echt razendsnel. In de zomer tot 3 cm per dag weet ik uit ervaring. Heel mooi roodachtig blad in de herfst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of er één als de snelst groeiende aangeduid kan worden.Hier zijn 2 opties :

Ierse of grootbladige klimop, heeft een sterke groei en kan zowel als bodembedekker en als klimplant fungeren. Klimop is één van de snelst groeiende klimmers en dus ideaal om zo vlug mogelijk een groene wand te creëren. Bovendien is klimop zelfhechtend en dus makkelijk in gebruik.

Ook de klimhortensia groeit erg snel en hecht goed aan muren en schuttingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga naar een tuincentrum en koop een paar " bruidsluiers " je zal schrikken hoe snel dat groeit , maar ook bloeit ( wit). Succes