is een hedra klimop gevaarlijk voor een muur

Toegevoegd na 56 seconden:
heb er 1 op mijn muur 1 zegt is niet gevaarlijk andere zegt wel ontwricht de muur hoe zit het nu

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
7K

Antwoorden (9)

De wortels zijn zeker schadelijk van elke klimop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klimop vreet zich uiteindelijk door alles heen, voegen, muren, dakgoten etc. Het is ook een plant die moeilijk uit te roeien is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hechtwortels van de klimop zijn volkomen onschadelijk.
Het is een achterhaald fabeltje, dat de hechtwortels de voegen zouden aantasten, het is eerder andersom, de bladeren van de klimop, beschermen de muur.
Als je goed kijkt, dan zie je dat alle blaadjes een beetje schuin naar beneden staan, van de muur af, het zijn een soort dakpannetjes, hierdoor blijft de muur goed droog en koelt ook in d e winter minder af, dus isoleert dus ook nog.
Wat wel heel vervelend is, dat zijn de hechtworteltjes op houtwerk, die er moeilijk af te krijgen zijn.
De wetenschap is bezig te onderzoeken, waarom dit zo vast zit en welke stoffen hiervoor verantwoordelijk zijn.
Dit om een nieuwe lijm te ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
na jaren te vuur en te paard de klimop verdedigd te hebben eindelijk iemand die ook van mening is dat het voor een muur niet schadelijk is +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wat het voor de vogels betekend, superrrrrrrr.
Ze kunnen er nestelen, insecten zoeken, schuilen bij storm en regen en de bessen die er in zitten, worden straks zwart en dus rijp en gek genoeg, dan niet meer giftig!
Dus rijpe bessen in het voorjaar!!
Vooral de merels zijn er gek op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal waar drasmo, door tijdgebrek heb ik het wel eens op mijn dak laten groeien, het ging over de dakpannen heen naar de top van het dak, zag er prachtig uit hoor, maar na een jaar of vijf, kwam het ergens tussen door de slaapkamer in, toen moest ik wel wat gaan doen, het bleek helemaal onder mijn pannen door over vrijwel het gehele dak al zat.
Ben twee dagen bezig geweest!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb zelf een prachtige klimmer tegen een zuidmuur staan die kleurt vlak voor het herfst word het prachtigste mooie herfst rood dat er bestaat zomers zitten er merels in en vd winter vonden de mussen en koolmezen er een mooie scharrelplaats in.hoevaak mij verteld is dat het ozo slecht voor de muus is en ie beter weg kan weet ik niet meer.maar ik laat um lekker staan.En idd zijn entousiaste groei moet soms even wat geleid of beteugeld worden maar daar krijg ik we heel wat moois voor terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zulke mooie kleurtjes hebt, dat is het de wilde wingerd, niet de klimop, want die is gewoon wintergroen, zelf heb ik er ook zo een, heb er een hele serie foto's van gemaakt, van bijna wit, via goudgeel naar vlammend rood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aha een wilde wingerd dus dat het geen klimop was wist ik wel die blijft het hele jaar groen en is in dat opzicht nogal een saaie plant
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij kan zoooooo vast zitten, maar met een hamer en een schroevendraaier kan je hem wel de baas.
Ik heb gelezen dat hij niet schadelijk is en dat hij zelf de muur isoleert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou gevaarlijk is wel een groot woord ! Ben zelf gek op klimop, mijn schutting is er mee begroeit, dus s'winters ook een groene tuin. De merel maakt haar nest erin, in het voorjaar. Het groeit enorm hard, dus als je het in de perken wilt houden, snoeien ! Heb het ook onder mijn vensterbank, en ja het is 2 jaar geleden naar binnen komen groeien, waar vandaan is niet te zien, ik denk tussen de spouwmuur door en bij de vensterbank naar binnen, nu in huis een plant die ik geen water hoef te geven, ha ha. Wel is het zo als je het op een plek wil verwijderen de worteltjes zo vast gehecht zitten en dat moeilijk schoon te maken is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hedera ontwricht zeker de muur niet, die zou ie eerder stutten. Hedera kan ook geen kwaad zolang ie niet in de dakgoot groeit of zich door van die ventilatiegaten heenwumt (spouwmuur).
De slechte naam op dit gebied heeft klimop te danken aan het feit dat hij voegen _leek_ aan te tasten. Dat gaat dan om oud voegwerk van slechte kwaliteit - en het is niet de klimop die het voegwerk aantast, maar het verbrokkelende voegwerk waardoor de klimop in die voegen kan groeien.
Dus heb je een muur met voegwerk van na pakweg de jaren dertig, dan kan klimop geen kwaad, mits je zorgt dat ie niet in plekken gaat groeien waar ie niet hoort.
De voordelen zoals isolatie en de natuurwaarde zijn al genoemd ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Zoals Ed het mooi beantwoord en met argumenten het is niet schadelijk.
Waar je wel ieder sizoen op moet letten: kijk waar de groeieinden heen gaan, je moet ze weghouden bij spouwventilatieroosters, dakgoten en rondom ramen vrij houden.
En idd, het is een uitstekende vorm van extra isolatie en kan een mooie schuilplaats bieden voor de kleinere vogelsoorten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarbij is de Hedera als hij bloeit een hele goede bijenplant, De bijen halen er stuifmeel en nectar vanaf. Zij zullen je dankbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hedera heeft worteltjes die zich in het voegsel en steen laten groeien. Maar of het gevaarlijk weet ik niet. het lijkt mij niet dat daar in een keer een heel huis van om kan vallen of instorten. ik weet wel uit eigen ervaring dat als je het kwijt wil je er een hele klus aan hebt om al die verharde wortels van de muur te krijgen. Dan daarbij krijg je ook enorm veel spinnen omdat ze daar hun nestjes maken.