Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Klopt het dat mos altijd aan de west-kant groeit? Of is dit een fabeltje?

None

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
27.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee, dat gaat niet altijd op.
Mos heeft een vochtige ondergrond nodig. In Nederland groeit mos vaak aan de westkant, omdat vanuit die richting meestal de regen tegen de boom waait.

In zonnige gebieden groeit mos meestal aan de noordkant, omdat die kant van de boom het minste zonlicht krijgt en daardoor het minst uitdroogt.
(Lees meer...)
bamibal
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
duidelijk :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom een -? goed onderbouwd antwoord +

Andere antwoorden (6)

Inderdaad en zo kan je in het bos aan de boomstammen zien welke richting je oploopt.
(Lees meer...)
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom een -? Goed antwoord +
Ivana
13 jaar geleden
@Bestevaer: Ik loop dagelijks in het bos en gebruik dit gegeven als ik de richting kwijt ben. Ik ging dus uit van de Nederlandse situatie, maar dat schijnt hier niet voldoende te zijn. ;-)
ja dat klopt, daar word een boom het natst.
de meeste regen valt met west, of zuidwesten wind.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is geen fabeltje. Als je een survival boek leest of je ziet dat soort programma's op tv, dan leer je daar dat je moet letten op de signalen uit de natuur om je weg te vinden. De zonnestand is er een van, en de begroeiing van het mos een tweede.

Alle antwoorden hier zijn goed onderbouwd. Heb alles geplust als tegenhanger van een mijn inziens onterechte min.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is half en half een fabeltje het is wel waar dat mos vaak aan de westkant groeit omdat het het daar inderdaad het vochtigst is maar in werkelijkheid is mos een schaduw plant die het ook graag vochtig heeft dus meestal zal je hem dan ook in de schaduw vinden en daar zal hij ook het beste dragen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaan zeer veel soorten mos, die allemaal hun eigen voorkeur hebben voor een standplaats, sommige soorten kunnen beslist niet in de zon groeien, terwijl andere juist wel zon moeten hebben.
En ja, sommige komen alleen maar voor aan de westkant van bv. bomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GOED ANTWOORD dikke +!!!
mos groeit op nattere plekken, dus aan de natste kant van de boom wat mischien de westkant is. maar het is ook afhankelijk van lichtinval en temperatuur.

Toegevoegd na 1 minuut:
mijn antwoord geld voor de meeste mossen, maar eddijst heeft een vollediger antwoord
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding