Hoe kan ik mijn tuin zodanig inrichten dat ik op vakantie kan?

Hoe beplant ik mijn tuin zodanig, dat

a)  de verzorging gemiddeld 2 tot 3 uur per week kost?

b)  ik op een willekeurig moment van het jaar drie weken met vakantie kan gaan zonder dat de tuin daaraan ten onder gaat?

Ik heb een klein tuintje, waarvan ongeveer 25 m² niet betegeld is en dus beplantbaar is. De bodem bestaat uit zeer arme zandgrond - de bodem ziet eruit als donkergrijs korrelig stof.

Het grootste deel van de tuin heeft 's zomers enkele uren per dag volop zon. Aan één rand is altijd schaduw vanwege wat boompjes van de buren.

Overige wensen:
Ik houd van een wat rommelige tuin. Geen strak gedoe - Versailles is mooi, maar NIET in mijn tuin! De tuin is om in te zitten (betegelde delen) en om naar te kijken. De tuin hoeft niet kindvriendelijk te zijn.

Overige tips zijn ook welkom - bijvoorbeeld: *als* je doet, heb je aan 1 uur per week voldoende; of: *als* je doet, moet je er weliswaar iets meer dan 3 uur per week insteken, maar dan heb je ook het prachtige .

Het gaat me echter voornamelijk om de a) en b) die ik bovenaan heb genoemd.

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Tuin
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die stukken laten asfalteren. haha

Het beste antwoord

Ik houd ook van een rommelige (volle) tuin en juist daarom denk ik, gewoon wat experimenteren.
Als je planten koopt die wel een beetje bij je zon/schaduw situatie passen en evt wat afgraven en een paar m3 goede tuinaarde erop...

Ik weet nog goed hoe het ging in mijn eerste tuin, ik hoorde van iedereen dat het ZOVEEL werk was. Omdat het nogal verzakt was hebben we 9 m3 aarde erop gedaan (ca 30 m2 te beplanten). Ik stond het weekend erna handenwrijvend klaar om aan de slag te gaan, niks te wieden, week erna nog niet en 3 maanden later nog niet. Blijkbaar (wist ik veel) zat er toch iets onkruidwerends in die aarde want zelfs 5 (!!!!) jaar later had ik na 3 weken vakantie eindelijk iets te doen (maar nog lang niet genoeg naar mijn zin. Meer ca 1x per maand 3 uur zeg maar. Omdat ik van vol en rommelig houdt zijn die planten die wat uitschieten ook gewoon ok. dus ook het snoeien ed was nauwelijks aan de orde

Volgens mij heb je juist alleen een probleem als je erg van Versailles (wat een mooie vergelijking) houdt. DAN heb je veel werk.

Toegevoegd na 16 minuten:
pff na veel gezoek een foto gevonden, dat dat perkje rechts is vers aangelegd, de rest is ca 5 jaar oud en mag van mij nog wel wat "wilder" worden
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zomaar een ideetje:

Je zou heel veel siergrassen kunnen aanplanten, er zijn veel soorten en maten en je hebt er nauwelijks onderhoud aan. Straks zijn die sowieso niet. Als je tussen de grassen een borrelsteen zet, hoor je het water in je tuin borrelen en lijkt het alsof je aan het water zit met die grassen eromheen.
Nauwelijks onderhoud nodig. Alleen een electriciteitsaansluiting voor het pompje van de borrelsteen aanleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep, een prairetuin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prairietuin, dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, helemaal vergeten te noemen, stom hè, maar natuurlijk moet die er ook komen. Ligt die er eenmaal, dan heb je nauwelijks werk in je tuin!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet, wat bazel ik nou. Een borrelsteen komt op een rooster te staan bovenop een ingegraven metselkuip. Die metselkuip vul je met water en door het pompje wordt het water omhoog gepompt naar de borrelsteen waarna het water via het rooster weer terugloopt naar de ingegraven metselkuip.
Onderhouds arme tuinen aanleggen is mijn vak.
Er zijn in veel tuinen veel onderdelen die regelmatig onderhoud nodig hebben.
Gazon moet telkens weer voeding en water hebben.
Zomerplanten op een uitzondering na, ook!
Omstandigheden bepalen wat er kan groeien.
Hilversum heeft een heel vervelende grondsoort, dat bestaat uit een soort grijs stofzand dat vrijwel geen water opneemt, dus verdroging in een warme droge zomer, is goed mogelijk.
Het meeste water raak je kwijt door de kale grond.
Een ander deel door de bomen van je zelf en van de buren, hun wortels gaan net zo ver van de stam, als de boom hoog is.
Welke planten kunnen er wel groeien is eigenlijk heel makkelijk, kijk om je heen naar de buren en openbaar groen, probeer de namen te achterhalen.
Voor de schaduwkant, alle wintergroene heesters!
maar ook voor de zonkant is er keuze genoeg.
In de afgelopen 30 jaar heb ik een Rana tuin ontwikkeld.
Hier in het Rana park ligt o.a. zo'n tuin, groot 1.000 vierkante meter, onderhoud 1 uur per maand!!!
Maar je kan het ook na 2 maanden doen, zonder dat het een bende wordt.
Plant alle tuinplanten in een ruim gat met goede potgrond.
dek alle kale grond af, met een laag gemalen boomschors ( geen franse) van 8 tot 10 cm dik.
Hierdoor kan er geen vocht meer verdampen door kale grond.
het ecosysteem herstelt in en boven de grond, hierdoor worden planten gezonder en groeien beter.
Door het gemalen boomschors, is er geen onkruidgroei.
Alleen meerjarig onkruid, zoals kweekgras, zevenblad, akkerdisten enz, komen er nog een beetje doorheen, maar dat zal je waarschijnlijk niet hebben.
Plant een- derde vaste planten
Een-derde bladverliezende heesters.
Een-derde wintergroene heester.
Dan is je tuin 12 maanden per jaar mooi, met een minimaal aan onderhoud.
Na het tweede of derde jaar wat gaan bijsnoeien.
Boomschors, indien dik genoeg aangebracht, gaat 6 a 7 jaar mee, daarna wat aan vullen, maar de tuin is dan grotendeels al dichtgegroeid en heb je weing aan schors meer nodig.
Leuk om te vermelden, een gazon produceert, negatieve energie.
Een natuurtuin met een goed ecosysteem produceert positieve energie.
Het is in onderzoek hoe dit mogelijk is.
Dit naar aanleiding van meldingen van mensen met een rana tuin.
Het ecosysteem doet dit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
allerlei soorten bamboe, groeit als een tierelier en heeft weinig onderhoud nodig!