ik heb een hortensia op stam....maakt het wat uit als ik dat boompje half november snoei ?,,,wat is dan het effect ervan ? bvd

ter informatie ,,,
er zitten witte bollen in ..als hij in de bloei staat ,,,

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.9K

Antwoorden (4)

Jij hebt een Hydrangea Macrophylla, zo klinkt het. Dan zegt http://www.marechal.be/nl/gidsen-en-brochures/veel-gestelde-vragen/snoeien/:

Wanneer kan ik het best hortensia’s snoeien?

De hortensia’s kunnen opgedeeld worden in 2 grote groepen. De bol- en schermhortensia’s (Hydrangea macrophylla) en de pluimhortensia’s (Hydrangea paniculata). ·

* Hydrangea macrophylla: snoeien in het voorjaar. De hortensia bloeit op hout van het vorige jaar dus enkel de takken die gebloeid hebben mag men snoeien. Deze kunnen best een 30 cm worden teruggenomen tot vlak boven een sterke bladknop. Verder kan men nog zwakkere en dode takken verwijderen.

* Hydrangea paniculata: Pluimhortensia’s of schapenkoppen snoeit men tijdens de winter of in het vroege voorjaar. De plant bloeit op takken die dat jaar worden gevormd.Voor sterke takken en dikke, grote bloemen kunt u best flink terugsnoeien, liefst tot op enkele centimeters.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijna is het altijd de Hydrangea paniculata, dat is een soort die je elk jaar flink kan terug snoeien, knip nu alle takken van dit jaar tot 2 a 3 cm. terug, goed te herkennen aan de rechte takken waar deze zomer de bloemen aan zaten, dus bijna alles moet er af.
Snoeitijd tussen nu en het voorjaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb altijd begrepen dat het om invriezen te voorkomen beter is te snoeien in het (vroege) voorjaar, als hij net gaat uitlopen. Ik vind dat zelf bijna zielig, moet ik al die mooie opkomende groene blaadjes afknippen maar het werkt wel goed
13 jaar geleden
Mijn eerste associatie is met Hydrangea arborescens 'Annabelle'. Die kan kort gesnoeid in het voorjaar. Beter vind ik zelf om en om takken tot ong. 30 cm en ong. 70 cm te knippen. Dat bevordert de stevigheid. Want als het een Annabelle is dan heb je hem gesteund of liggen de bollen op de grond. Het is altijd beter even boven een oog te snoeien.
Er is niets op tegen volgens mij om nu de uitgebloeide bloemen af te knippen.
Eem Hydrangea macrophylla snoei je door hier en daar een oude tak bij de grond weg te knippen. Van de rest blijf je af, anders geen bloemen. Maar er zijn enkele nieuwe hortensia's die ook op eenjarige takken bloeien. Erg gemakkelijk: je knippen wat je wilt en je kunt de struik relatief klein houden. Is bovendien doorbloeiend.
Je merkt vanzelf aan de prijs ;-) dat het die is. De bekendste heet 'Endless Summer" maar er is ook concurrentie. Voor in een pot zou ik dat geld er voor over hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
OH je...."op stam". Goed lezen is ook een vak. Sorry, maar dan denk ik niet dat het een Annabelle is. Lijkt mij niet zo handig met die slappe takken in de hoogte.