Kaarsen van bijenwas zijn duurder dan die van stearine en
paraffine, maar ze zijn kwalitatief niet beter. Bijenwas is een dure grondstof en omdat het volledig biologisch afbreekbaar is, worden ze aangeraden voor mensen met allergiën of astma. hetzelfde geldt echter ook voor stearinekaarsen. Qua brandeigenschappen en vormvastheid zijn stearinekaarsen het beste.
Dure bijenwaskaarsen gaan net zo roeten als elke kaars indien die op de tocht staat, dus ventileer wel (i.v.m. fijnstof) maar let op dat de vlam stil blijft staan en niet flakkert, want dan tocht het. Een goede lont is ook altijd van katoen en krom. Zorg ook altijd dat die kort is. Knip hem desnoods steeds bij, maar bij een goede kaars is hij goed gevlochten en blijft kort want hij verbrandt goed mee. Je kunt bij kaarsen dus aan het keurmerk zien of het goede kaarsen zijn. Hier moet je vooral ook op letten bij gekleurde kaarsen, want de verf kan er ook voor zorgen dat hij gaat walmen. Met een keurmerk zijn ze zeker op de goede manier gekleurd. Ik koop zelf altijd kaarsen met gevlochten katoenen lont, van stearine ( want die trekken bij de open haard niet krom, paraffine en bijenwas kunnen niet zo goed tegen warmte) ze branden ook langer en gelijkmatig en hebben een keurmerk. Daarom heb ik meestal Gouda kaarsen. Ze zijn wel duurder maar ik weet dan zeker dat ze niet roeten.

Tip; Als je ze 24 uur van tevoren in de vriezer legt, druipen ze niet en branden langer.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De enige die echt niet roeten zijn elektrisch; van de normale kaarsen roeten stearine kaarsen het minst (b.v. Gouda).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens een familielid kun je beter "kaarsen" branden van slaolie. Die zouden volgens haar niet walmen! Ze zijn te bestellen op de volgende site: www.drijfkaarsje.nl.

Toegevoegd na 4 minuten:
Op deze site zijn ook foto's te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet aangestoken kaarsen walmen niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ervaring is dat kaarsen niet walmen als je de lonten lekker kort houden. Als de lont te lang is wordt er teveel paraffine aangetrokken. Tegelijk kan er dan niet genoeg zuurstof aangevoerd worden. Daardoor krijg je een incomplete verbranding. En dat veroorzaakt op zijn beurt de roetdeeltjes... Dus zou je het beste de lont kort kunnen houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik hoorde dat kaarsen van bijenwas niet walmen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kaarsen gemaakt met plantaardige grondstoffen zoals bijenwas, soja. En de duurdere merken als bv. Gouda.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bolsius walt niet, en gaat ook niet lekken.