Hoe heet deze kast?

Die kast heeft boven die lades een bord wat je er uit kunt schuiven

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Interieur
1.9K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De foto maakt het niet erg duidelijk. Wat is de bovenkant/onderkant en de buitenkant is ook handig om te zien.
LeonardN
4 jaar geleden
Lijkt me een drankkast, het schuifblad om je glas op te zetten en de fles die je wil inschenken en je drankje in te schenken.
Amadea
4 jaar geleden
Het zou ook een secretaire kunnen zijn. Maar dat is pas met zekerheid te stellen als er een rechtop staande foto van de gehele kast te zien is.

Antwoorden (2)

Het is een vroeg 20e-eeuwse buffet / servieskast.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het lijkt mij een 'luierkabinet'.

Het was vroeger de gewoonte om voor een baby een uitgebreide uitzet te verzorgen, vooral als het het eerste kind betrof. Meestal zorgde de schoonmoeder van de zwangere vrouw hiervoor . Vaak was er een luiermand voor bestemd, die wel van zilver kon zijn en rijkelijk versierd bij gegoede gezinnen....maar deze hadden dan ook een ' luierkabinet'. Dit was vooral in voorname famiies het geval en deze kast was meestal van een mooie kwaliteit hout en soms ook rijkelijk versierd, maar niet altijd.

In deze kast werd de baby uitzet opgeborgen, terwijl de luiermand diens deed voor het bewaren van het doopgoed.

Als dan rond de zevende maand alles in gereedheid was gebracht, werden de familieleden, vrienden, buren, vroedvrouw en baker voor een feestmaal uigenodigd. Wanneer dan op gegeven moment de aanstaande vader binnen kwam en midden op tafel een beker neerzette en vulde met wijn, de z.g. 'Hansje-in-de-kelder', wist iedereen hoe laat het was en werd er geproost op het welvaren van moeder en kind. Nadat er goed gedronken werd, verhuisde 'Hansje weer naar de kelder' tot het zover was dat de baby geboren was. De gasten gingen dan de luiermand en luierkast met inhoud bekijken.
Er werd nog getrakteerd op kaneelkoek, marsepijn met sukade of ander lekkers en men ging weer naar huis.

De uitschuifbare plank diende om de spulletjes op uit - en weer op te vouwen zodat men het uitvoerig kon bewonderen.

Een schrijfkabinet heeft namelijk meestal een klep die je naar beneden doet en is lager aangebracht om bij te kunnen zitten. Een servieskast heeft meestal een deel met glazen raampjes zodat je het mooie van het servies kunt bewonderen.