Is dit een koffieplant of een andere plant? en wat is ermee aan de hand?

Deze plant hebben we al een jaar of zeven. Hij staat sinds drie jaar in de lichtstraat van onze uitbouw en daar heeft hij het aanvankelijk goed gedaan. Maar sinds een paar maanden worden de onderste bladeren geel.
Er groeien hier en daar wel kleine nieuwe blaadjes aan de bovenkant. Maar al met al maakt hij geen gelukkige indruk. Wat kan ermee aan de hand zijn? Alvast super bedankt!!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Interieur
2.1K
anneliez
5 jaar geleden
heb je hem al verse potgrond gegeven?
Ritsuka
5 jaar geleden
Wat voor pot staat hij? Kan het water onderin wel weg? Anders verzuipen de wortels
Ritsuka
5 jaar geleden
https://jelmerdeboer.nl/dooie-planten/
Rieneke1
5 jaar geleden
Is het geen pachira?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties. Ik denk idd dat het ligt aan de pot en zal hem verpotten. Zorg dan ook voor een binnenpot zodat het water wegkan. Hopelijk biedt dat snel soelaas voor de plant.

Antwoorden (1)

Het is geen koffieplant maar de Geldboom oftewel Pachira Aquatica of ook Watercacao...
Het gele blad onderaan duidt op voedingstekort in de bodem, daardoor gaat de plant voeding halen uit de bladeren, hij heeft het jaren goed gedaan, dus het komt niet door teveel licht.
Wat te doen: Nu (voorjaar) is het ideaal om te verpotten in een ruime pot, gebruik goede potgrond en zorg voor een goede drainage zodat overtollig weg kan, creëer een vochtige omgeving (verstuiver) en geef op temperatuur gebracht regenwater.
De bladeren op de top zullen groter worden en de vergeling beneden gaat stoppen.
Groet.
Toegevoegd op 31 maart 2019 14:39: tekst
Plaatje bij antwoord
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!! Hier kan ik verder mee. Ga hem deze week verpotten.