Zover ik het begrepen heb:

Ze schaven een boomstam rond af zodat je dunne vellen hout krijgt, die plakje tegen de richting in op elkaar (steeds 90 graden draaien) en ik gok ook tegen de krommingsrichting in (door het schaven zal je opkrullende vellen krijgen.

Op deze manier kan je zo grote rechte platen verkrijgen die vrij recht blijven. Ook kan zo uit een boom met een diameter van 40 cm toch platen van 120 cm maken.

Toegevoegd na 1 minuut:
https://www.youtube.com/watch?v=-hp7jO85uL4

Toegevoegd na 4 minuten:
De hout nerf is dus steeds 90 graden gedraaid per laag, om kromming te voorkomen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Dus: zaag een boomstam in 250cm en 125cm. Schaaf de bast eraf, schaaf vellen van 250 en vellen van 125cm breed. Snij de vellen van 250 breed in stukken van 125 lang, en vellen van 125 breed in stukken van 250 lang. Plak om en om een 250x125 op een 125x250 vel met lijm en plak op het einde toplaag op het geheel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je een boom met diameter 40 cm in plakken zou snijden en die plakken aan de zijkanten aanelkaar lijmen zou je een breekbare krommende plaat overhouden. Bomen met een diameter van 120 cm vind je niet snel.