Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Op welke manier kan ik een trap die zijdeglans gelakt is, oververven?

We hebben onze trap geverfd met zijdeglans, maar de kleur is niet zo uitgevallen zoals we gehoopt hadden. Kunnen we met een beits of vloerlak over de zijdeglans, zodat de kleur een beetje vervaagd? Hecht dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Interieur
842

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

even goed schuren, en dan er overheen beitsen maar, de vloerlak is toch transparant? dan zou je die in de juiste kleur moeten laten mengen en ook na schuren er overheen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gewoon de trap licht schuren stofvrij maken en opnieuw overschilderen met een hoogglansverf in de goede kleur zoals je die in gedachten hebt (mits het om het om een zelfde kleur gaat ,anders ook opnieuw gronden).
Daarna (na 2 dagen) licht schuren en nogmaals overschilderen met hoogglans voor een tweede laag om meer body te verkrijgen.
En als je een zijdeglans afwerking wilt na een paar dagen ( omdat verf droog moet zijn) licht schuren en als 2e laag met zijdeglans in de zelfde kleur overschilderen.
Nooit geen blanke lak lagen over een verf smeren daar blanke lak na korte tijd een vergeling laat zien wat ook tot ergernis leid. En een beits kan ook niet daar het een strepen partij word omdat de beits niet in het hout kan trekken maar erop blijft liggen.
Een beter advies kan ik hier niet op geven met mijn 35 jarige ervaring als verkoper uit een verfspeciaalzaak.

Toegevoegd na 2 minuten:
Uiteraard moet alles op terpentine basis zijn. De eerste 3 weken de trap niet te zwaar belasten door er met schoenen overheen te lopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt het altijd opnieuw verven maar je moet eerst kijken wat voor soort verf je hebt gebruikt. Is het verf op alkydbasis dan kun je daar niet met verf op waterbasis overheen. Andersom kan wel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding