Wat is een letterbak(systeem)?

Ik heb al gezocht op internet maar ik begrijp het nog steeds niet, haha. Laatst bij 'Wie Is De Mol?' werd er gesproken van een letterbaksysteem in de bibliotheek. Dit was een kas met allerlei kleine laadjes, geloof ik. Ik begrijp niet hoe het werkt, wat een letterbak überhaupt is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kast, geen kas.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kast_%28druktechniek%29

Ik begrijp hier niets van. Kleine letters en grote letters, en waarvoor dan? Als hobby of verzameling? En wat dan als je 'letterbak' intikt op Google? Dan zie je verzamelingen van kleine spulletjes en zo? Huh?

:').

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
3.1K

Het beste antwoord

Er worden twee verschillende dingen door elkaar gehaald. In de vroegere boekdrukkunst had je bakken waarin de diverse letters om tekst mee te leggen werden bewaard. Die houten letterbakken werden in de jaren zeventig van de vorige eeuw populair om kleine frutsels in tentoon te stellen.

In de bibliotheken had je (vroeger) catalogusbakken met kaartjes, waarmee je de boeken op kon zoeken. De alfabetische catalogus, ingedeeld op de eerste letter van de achternaam van de auteur of van de verzameltitel, had een letter of meerdere letters voorop staan. Die alfabetische cataloguslaadjes werden zeker bedoeld in dat televisieprogramma.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ik begrijp het! Hoera! Inderdaad, er zaten allemaal kleine kaartjes in de letterbak in de bibliotheek. Er is dus een 'serieuze' letterbak en een 'decoratieve'. Aha! Dank je wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Da's gewoon een kaartenbak

Andere antwoorden (2)

Als kind had ik een letterbak, dat was een ondiepe kast, in het formaat van een schilderij waar je miniaturen in kon zetten, of andere kleine frutsels, de kast was daarvoor onderverdeeld in allemaal kleine vakjes in verschillende formaten, het diende als decoratie. Ik denk dat het systeem van een bibliotheek inderdaad kan werken met hetzelfde principe, je maakt een boekenkast, maar niet met op gelijk liggende afstand planken, maar met allemaal vakken in verschillende formaten, zowel de letterbak en dat systeem zijn niet afgesloten door lades of deuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor je verhelderende antwoord! Heb je ook een idee wat het nut van zo'n letterbaksysteem dan kan zijn in de bibliotheek? Het was om de boeken te zoeken, zoals wij in Nederland op de computers aldaar doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat mijn uitleg over de letterbak duidelijk is, maar ik zag daar op een andere manier het praktische voor een bibliotheek in, dan dat jij bedoelde, ik dacht direct aan ruimtes voor grote en kleinere boeken. Maar ondertussen heeft Amadea het doel wel begrepen en prima uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een zgn. letterbak is van oorsprong een lade uit een letterkast
Als de bak heel ondiep is, werd hij waarschijnlijk gebruikt door letterzetters die de loden letters netjes in vakjes verdeeld opborgen.
Toen men in de jaren '70 overging op fotografisch zetten waren de loden letters (en de letterbakken) dus niet meer nodig en kwamen deze op de markt, waar mensen ze gebruikten voor de reeds genoemde frutsels. Van origine waren deze bakken dus wel degelijk serieuze en goed benutte gebruiksvoorwerpen in de grafische industrie.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij ook dank je wel voor je antwoord! Ja, ik begrijp het nu, de verwarring zal ontstaan zijn door het gebruik toen en het gebruik nu (meestal).