wij willen een houthaard in onze nieuwbouwwoning. kan rookkanaal direct naar buiten?

moet een rookkanaal van een houtkachel via dak lopen of kan dat via zijmuur?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
3.3K

Antwoorden (1)

Nee, zo'n schoorsteen lijkt geen enkele kans te maken voor een houtkachel of open haard.
De algemeen geldende regels stellen dat het rookkanaal van een houtkachel in de nok van het dak moet uitmonden, waarbij de schoorsteen zelfs een halve meter boven de nok moet uitsteken.
Bij een uitmonding in de muur komen verschillende veiligheidseisen in het gedrang:
* Bij een (verticale!) schoorsteenlengte van minder dan 4 meter is een goede trek niet gewaarborgd.
* Brandgevaar door zeer hete verbrandingsgassen en vonken.
* Overlast voor de buren.
Onvoldoende trek heeft bovendien zo zijn eigen gevaren. De mechanische ventilatie of de afzuigkap kunnen dan gemakkelijk terugslag veroorzaken met een rokerige kamer als gevolg. In combinatie met onvolledige verbranding door onvoldoende aanvoer van verse lucht kan koolmonoxide dan een serieus probleem worden.
Je moet je echt goed laten informeren en de regels respecteren, het is van levensbelang!

Stukje gevonden info:
Er bestaat een uitgebreide regelgeving over de uitmonding van rookkanalen. De eisen zijn bij houtkachels ongeveer zes tot zeven keer zo zwaar als bij gaskachels. Zo moet u zorgen dat u ver genoeg van de buren wegblijft en zijn er speciale regels voor balkons. Het rookkanaal zal ook altijd in het nokgebied van het dak moeten uitmonden. Bochten scherper dan 30° zijn over het algemeen niet toegestaan. Wilt u een geveluitmonding, dan zult u dus een elektrische haard of een gesloten gashaard moeten kiezen. Deze laatste biedt, vergeleken met een houthaard, veel meer vrijheid om de plaats van de uitmonding te kiezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een rookkanaal via de gevel naar buiten kan wel maar of het mooi is om een pijp langs de hele gevel naar de nok toe mooi is is nog maar de vraag de vorige beantwoorder had gelijk dat de pijp boven de nok uit moet steken maar hij kan ook buitenlangs .
en de pijp binnendoor geeft ook extra warmte in huis de pijpen zijn wel dubbelwandig maar word desondanks warm.
dus is het aan jezelf of je het mooi vind of practisch