Hoe kun je achterkomen of je afzuigkap nog voldoende presteert?

Hallo,

Mijn huidige afzuigkap heb ik nu 7 jaar. Maar ik merk
dat het mogelijk kracht heeft verloren door de jaren heen.
Is dit normaal en is er naast het vervangen van de afzuigkap
nog andere alternatieven?
Bestaat er een apparaat waarmee je de zuigkracht
kan meten en hoe weet je of de huidige afzuigkap
voldoende afzuigt?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
12.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die zuigkracht meten is geen sinecure en niet te doen voor een amateur.
Het is belangrijk om de dampkap schoon te houden.
Een indicatie van afzuiging kan je krijgen door bv. een sigaret onder dampkap te houden. Dan zie je de luchtstroom. Die moet vlot verlopen.

Het beste antwoord

Begin met kijken of het filter vervangen moet worden of dat je het zelf kunt reinigen. Kijk of er aangekoekt vet in de afvoerpijp zit of op de bladen van de ventilator. Zo niet dan zal het goed zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Die zuigkracht meten is geen sinecure en niet te doen voor een amateur.
Het is belangrijk om de dampkap schoon te houden.
Een indicatie van afzuiging kan je krijgen door bv. een sigaret onder dampkap te houden. Dan zie je de luchtstroom. Die moet vlot verlopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de motor gewoon draait doet hij het nog net zo als toen. Het rendement van een afzuigkap wordt vooral bepaald door de buis van de afvoer. Als dit zo'n flexibele harmonica buis is, gaar er dan van uit dat je die eerst moet vervangen. Deze koekt aan met vet en stof , en zorgt voor werveling in de lucht stroom. Een inwendig gladde afvoer geeft de beste doorstroming.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om gewoon even iets toe te voegen, je kan een keukenrol-papiertje onder de afzuiger houden en wanneer de afzuiger voldoende zuigt, dan blijft het papiertje 'plakken'.