Hoe vaak en hoe veel water moet je een Beaucarnea (kamerplant) geven?

Andere namen voor Beaucarnea: Nolina, Olifantspoot, Flessenplant.

Toegevoegd na 51 minuten:
Liefst antwoord van een ervaringsdeskundige. Op internet staan vele antwoorden en vaag; daar heb ik niks aan.
Mijn Beaucarnea heeft bruine punten aan de bladeren die ik er steeds afknip.... maar onderhand blijft er niks meer aan blad over en ik vrees, dat ik niet goed water geef.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
2.7K

Het beste antwoord

Weinig water vooral in de winter.
Een plant als deze zou ik zelf maximaal 1x per week een beetje water geven en nog liever 1x per 2 weken wat meer.
Als je vaak een klein beetje water geeft geef je ongemerkt toch veel meer dan bij bijv 1x per 10 dagen een flinke scheut. Ik neem dan wel aan dat je de plant in de link bedoelt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank, deze bedoel ik inderdaad.
Summo
12 jaar geleden
ik zie je toevoeging, dat bruin kan ook van te koud, tocht, te nat (van de aarde) of te droog (van de lucht) komen. Lastig hiervandaan te zeggen wat het is maar misschien herken je iets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ook lastig natuurlijk.
Het punt bij mijn beauty is, dat ALLE bladeren steeds bruine punten vertonen, en dusdanig, dat er inmiddels weinig groen meer is. Ik knip de puntjes eraf, vandaar.
Ik geef al jaren op dezelfde manier water: 1x in de 2 weken. Dit is mijn 2e grote Beaucarnea met dezelfde problemen, dus ik begrijp er niks van.
Nou las ik hier en daar op internet, dat je eens in de 6-8 weken flink water moet geven, en elders zoals ik dat doe. Plus allerlei andere adviezen daartussenin.
Omdat het de 2e is met dezelfde problemen doe ik dus duidelijk iets niet goed. Hij staat goed in het licht, niet op de tocht en volgens mij niet te droog door lucht.
Het is een hele makkelijke plant lees ik overal.... maar voor mij dus duidelijk niet :-(

Andere antwoorden (2)

Als je de Jatropha bedoeld die mogen niet teveel water.
Anders gaat de knol rotten.
Heb hem in de jaren 70 gehad en dat is mij toen verteld.
Geeft wel enorm mooie en veel bloemen.
Die van mij heeft zich trouwens dood gebloeid.
Bloemen bleven maar komen en toen is hij kapot gegaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog even een bijkomstigheid het water bevind zich in de knol.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord, maar ik bedoel de Beaucarnea. Jatropha is een andere plant ;-)
j5m
12 jaar geleden
Ik heb hem toen gekocht en ze hebben mij toen verteld dat het een flessenplant was door de vorm.
Dus daarom mijn antwoord.
Jammer dat ik je niet heb kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou je het zegt..... dat zou best kunnen, dat die ook flessenplant wordt genoemd! Want die heeft ook zo'n knol en zo'n soort vorm. Maar daar blijft het dan ook bij.
Het is echt een andere plant, ik heb nog even extra gegoogled om helemaal zeker te zijn.
Geeft niks, leuk dat je de moeite hebt genomen om te antwoorden!
mijn beaucarnea krijgt ook soms bruine bladeren aan de onderkant, maar vormt aan de top steeds weer nieuwe bladeren.
hij staat in een lichte onverwarmde kamer op het zuiden, waar het in de zomer goed warm kan zijn.
in deze tijd van het jaar krijgt hij wekelijks een slokje; niet te veel, tussen het gieten door krijgt hij de kans om op te drogen.
in de zomer hou ik 'm licht vochtig en krijgt hij iedere twee weken wat pokon.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!
Het punt bij mijn beauty is, dat ALLE bladeren bruine punten vertonen, en dusdanig, dat er inmiddels weinig groen meer is. Ik knip de puntjes eraf, vandaar.
Ik geef op dezelfde manier water als jij en al jaaaaaaaaren. Dit is mijn 2e grote Beaucarnea met dezelfde problemen, dus ik begrijp er niks van.
Nou las ik hier en daar op internet, dat je eens in de 6-8 weken flink water moet geven, en elders zoals wij dat doen. Plus allerlei andere adviezen daartussenin.
Heb jij hem in een pot staan, zodat het eventuele teveel aan water afgevoerd kan worden?
Rieneke1
12 jaar geleden
ik heb 'm in een dichte pot staan, maar vind het zelf wel een sterke plant die tegen een stootje kan.
je laat bij het afknippen toch wel twee cm bruin zitten? mijn katten vinden die bruin geworden slierten geweldig om achteraan te jagen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik laat wat bruin zitten.... en tot mijn ergernis worden die dan dus steeds groter en groter enenenne...snik!! Ojaaaa, opeens herinner ik me de gevallen Beauty en je katten weer van een poos geleden.... dat was jij toch? Ze hadden um op de grond gegooid, of zit ik nu verkeerd????
Rieneke1
12 jaar geleden
nee, dat klopt.
ik heb planken boven het hoofdeind van m'n bed, en de katten deden iedere nacht wel een moordaanslag door alles naar beneden te zwiepen, bovenop mijn slapende hoofd.
ik heb alles maar ontruimd.
ik had gelukkig nog 1 beaucarnea over. zou het voor jouw plant geen oppepper zijn als je 'm eens lekker verpot in verse aarde?
niet geschoten is altijd mis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ga ik doen, en dan meteen maar goed met een mogelijkheid tot waterafvoer. Het is alleen een enorm zware dame ;-))