Graag wil ik u aangeven dat wij als fabrikant uitsluitend spreken over ‘voorstaand links’ en ‘voorstaand rechts’.
Wanneer u aan het voeteneinde van het bed plaatsneemt en kijkt naar het hoofdeinde is de linkerzijde ‘ voorstaand links’ (nummer 1) en de rechterzijde ‘voorstaand rechts’ (nummer 2).

In de praktijk (lees: bij u en mij in bed, red.) wordt inderdaad ook gesproken over uitsluitend ‘links’ en ‘rechts’. Uit onze ervaring blijkt dat men hierbij er veelal vanuit gaat dat men op de rug plaatsneemt in het bed, waardoor nummer 1 als ‘rechts’ wordt ervaren en nummer 2 als ‘links’.

Echter is er geen vastgestelde linker- en rechterzijde van het bed. Om deze reden spreken wij over ‘voorstaand links’ en ‘voorstaand rechts’.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Voor mijn gevoel wordt het gezien vanaf het kopeind.
Waarom? Omdat je zo slaapt/ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hoofdeinde bepaalt welk aanzicht je hebt. Dus als je het hoofdeind als achterste zijde hebt van het bed, dan weet je zo links en rechts te onderscheiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt er aan of het bed een duidelijk hoofdeinde en een duidelijk voeteneinde heeft.
Dus hoe je er in pleegt te liggen. Als dat op 2 manieren kan bepaal je het zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een grappige vraag! Nooit over nagedacht, maar zelf bekijk ik de situatie vanaf de plek waar mijn kussen/hoofd ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Das een lastige: de boeg van een schip bepaalt wat bakboord- en stuurboord is, de voorkant van een auto links en rechts, dus als je bed zou kunnen varen of rijden is het niet zo moeilijk. Ik zou dan zeggen: het hoofdeinde is de boeg van het schip of de voorkant van de auto. Als je op je rug in bed gaat liggen, zou je zeggen: aan mijn rechterzijde is de rechterkant van het bed, maar daar klopt niets meer van als je op je buik gaat liggen. Het lijkt me dat op de ontwerptekeningen van een beddenfabrikant er wel degelijk links en rechts is, anders zouden ze tijdens de fabricage van de losse delen lelijk de mist in gaan ( binnen-en buitenzijde van het plaatmateriaal, voorgeboorde bevestigingspunten). Misschien is de oplossing: met welk been stap ik uit bed?
Als je van je vraag slecht gaat slapen: Zet je bed met de linker- of rechterkant tegen de muur, zodat je er niet meer omheen kunt lopen!