Als u graag wilt weten hoe hoog de boeterente hypotheek is, kunt u het beste op uw hypotheekakte kijken. Hoe hoog dat bedrag is, is afhankelijk van de hypotheekleverancier. Daarnaast speelt de resterende rentevastperiode van uw hypotheek een belangrijke rol. Loopt de rentevastperiode nog een tijdje door, dan is dat meestal niet gunstig, u krijgt in de meeste gevallen een hogere boeterente hypotheek. Hier staat beschreven welke methode er gebruikt wordt om de boeterente hypotheek te berekenen. In de meeste gevallen wordt gebruik gemaakt van de zogenaamde Contante Waarde Methode.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, vaak moet je een boete betalen die niet mis is, maar soms toch wel het geld waard is. Kijk dit goed na, en reken uit of het slim is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
betrek in je berekening ook het feit dat het boetebedrag aftrekbaar is voor de inkomstenbelasting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hoogte van de boete is afhankelijk van de voorwaarden van de bank/verzekeraar en de restantduur van de rentevastperiode en het verschil tussen de marktrente en de rente die je was overeengekomen.
Je kan het bedrag opvragen bij je bank, dan weet je over welke bedragen je het hebt.
De boete is wel aftrekbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit ligt er aan hoe lang de periode is die je nog te gaan had in deze renteperiode. Je moet bijna altijd een boete betalen, en de hypotheekverstrekker berekend het bedrag. Je betaalt de rente die de hyp verstrekker misloopt alvast vooruit, dit is de boete.
Je kunt dit altijd opvragen bij je huidige hyp aanbieder