Hoe werkt een 2e hypotheek?

Vooral Amerikanen doen dat volgens mij vaak, een 2e hypotheek nemen.
Maar hoe kan dit? Je hebt in geval van executieverkoop maar één onderpand. Hoe kan dat 2 hypotheken dekken?
Stel, je hebt een huis dat 2 ton waard is en een hypotheek van 2 ton. Kan je dan nogmaals een hypotheek krijgen van 2 ton??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het gaat erom dat een geldverstrekker (bank/investeerder/particulier) zekerheid wil voor het uitgeleende geld. Het onderpand (huis) dient als zekerheid voor de geldverstrekker. Dit kan zo vaak gedaan worden als je wil en een geldverstrekker ermee akkoord gaat. Dus ook een 3e of 4e enz. hypotheek. Voor de schuldeiser is de volgorde van de hypotheekvestiging van belang want in die volgorde zullen de schulden worden voldaan bij verkoop ( of executie). Naarmate het gat tussen waarde van het onderpand en de waarde van de hypotheken groter wordt, wordt de zekerheid ook minder voor de latere hypotheekverstrekkers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In het verleden werden tweede hypotheken vaak afgegeven op de zogenaamde overwaarde van het huis. Stel je koopt in het jaar 2000 een huis voor 225.000 euro. In 2005 wordt het huis van je buurman (het zelfde huis) verkocht voor 260.000 euro. Je kunt dan redeneren dat jouw huis in die periode 35.000 euro méér waard is geworden. Veel hypotheekverstrekkers gaven dan de mogelijkheid om een stukje nieuwe hypotheek te nemen op basis van die nieuwe waarde van je huis, dus met het huis als onderpand. Dan kon je dat geld mooi gebruiken om je huis nóg mooier te maken.

Als de woningprijzen onder druk staan, ga je natuurlijk nat met dit soort constructies. Je verkoopt het huis nooit meer voor die 260.000 euro en blijft dus met een hogere restschuld zitten, en bovendien zijn je maandlasten hoger geworden. En als dan met een beetje extra pech ook de hypotheekrente nog eens omhoog gaat of één van de partners werkloos wordt, ben je de sigaar.

Na het barsten van de hypotheekbel zijn de hypotheekverstrekkers een stuk voorzichtiger geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen, je kan enkel een hypotheek krijgen voor het stuk meerwaarde. Als je een hypotheek hebt van 100.000 maar het huis is 150.000 geworden, kan je een 2e hypotheek krijgen voor 50.000.