Ex betaalt hypotheek niet. Hoe komen we van haar af?

Mijn vriend heeft een huis met zijn ex. Zij is 5 jaarervoor vertrokken en betaalt sindsdien niets meer . Maar ze is nog wel eigenaar en staat op de hypotheekakte.
Nu wonen mijn vriend en ik in het huis met onze dochter.
Wat nu als hem iets overkomt? Wat kunnen we doen om ervoor te zorgen dat mijn dochter en ik dan niet op straat staan?

En hoe komen we van de ex af? Huis verkopen is helaas geen optie. Restschuld van 60.000 kunnen we niet dragen. Ex wil niets en advocaat kunnen we niet betalen. We zijn ten einde raad. Wie heeft er een tip?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
ronron1212
10 jaar geleden
geen geld voor advocaat lees dit dan even
https://www.advocatenorde.nl/579/geen-geld-voor-een-advocaat
ronron1212
10 jaar geleden
Wie betaald de hypotheek dan wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap niet goed waarom je verwacht dat de ex van je man de hypotheek van een huis betaalt waar jij met je man in woont. Leg even het totale plaatje uit. Is ze door een rechter bevolen om het hypotheek te betalen?
HeerVoldemort
10 jaar geleden
@EvoTech bij een huwelijk in gemeenschap van goederen. En een Hypotheek afgesloten op beide personen is het wel logisch dat de ex ook betaald voor de hypotheek. Of ze er nu woont of niet, dan had de tent verkocht moeten worden. De schuld (hypotheek) ligt dan namelijk ook bij haar. Zou raar zijn als dat vervalt omdat zij er niet woont. Kan ze mooi weer een nieuwe lening afsluiten.
fisbel
10 jaar geleden
U en uw vriend zitten behoorlijk klem. Voor de ex zit de woning in Box 3. Zij moet haar deel van de waarde van de woning aangeven in Box 3 als vermogen met aftrek van de resterende schuld. Omdat de woning 'onder water' staat is de bijtelling vermogen voor haar € 0. ALS ze hypotheekrente zou betalen is de rente voor haar niet aftrekbaar. U zit dus met de lasten. En als er niets is vastgelegd moet u de hypotheekrente betalen. Of een advocaat de ex kan dwingen haar deel van de rente te betalen?? U kunt er met een woonbijdrage voor zorgen dat de hypotheekrente betaalbaar blijft voor uw vriend. Het blijft echter een gegeven dat slechts 50% van de te betalen hypotheekrente voor uw vriend aftrekbaar is. De andere helft van de eigen woning is immers van de ex. Omdat u met uw vriend fiscaal partners bent vanwege het kind mag deze hypotheekrente in de (gezamenlijke) aangifte wel fiscaal het gunstigst worden verdeeld. Een advocaat zou in deze zaak ook van dienst kunnen zijn als u een andere woning zou betrekken. De huidige woning wordt dan te koop gezet. Ook al werkt de ex niet mee kan verkoop doorgezet worden. Maar dan zal er een restschuld op de vroegere woning ontstaan. Die voor de helft op uw vriend drukt. En voor de andere helft op de ex. Voor deze restschuld kan de bank een lening verstrekken (als ze dat doen) De rente voor deze restschuld is sinds 2013 aftrekbaar voor een maximum van 10 jaar. Maar als u samen in de huidige woning blijft wonen, zie ik weinig mogelijkheden. En inderdaad: je moet er niet aan denken aan uw partner komt te overlijden. Het sluiten van een notarieel samenlevingscontract is het minste wat u kunt en ook moet doen. De notaris zal u kunnen vertellen wat de mogelijkheden of onmogelijkheden zijn t.a.v. de nieuwe woning.
Zie ook: http://www.eigenhuis.nl/verkopen/orienteren/verkopen-met-restschuld/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals in mijn vraag te lezen is, is verkopen geen optie, want waar halen we 60.000 euro vandaan? In principe is deze inderdaad voor de helft voor de ex, maar bij overdracht zal het volledige bedrag beschikbaar moeten zijn en pas daarna kan hij de helft bij haar vorderen. Rechtsbijstand hebben we geen recht op. Inkomen is te hoog, maar de woonlasten nog hoger.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Evotech zij heeft getekend voor de woning en de hypotheek en is daarom verplicht te betalen, of ze er nu woont of niet.
Wat als je alleen een woning hebt en besluit ergens anders te gaan wonen? Denk je dan dat je ook zomaar kunt stoppen met betalen "omdat je er tenslotte niet woont? " Zij is vertrokken zonder enig overleg en weigert te betalen. Een gerechtelijk bevel zou haar idd kunnen dwingen, maar de kosten voor dat proces kunnen we niet betalen.

Antwoorden (1)

Je zult haar moeten uitkopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jij hebt duidelijk geen verstand van hypotheken. Maar bedankt voor de genomen moeite ;-)