Als ik een huis koop van 171000 euro,wat is dan de totale prijs die ik betaal?

dus de kosten die er bij komen zoals notaris ,verzekeringen en kosten koper

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
paulus811
10 jaar geleden
Verzekeringen heb je alleen bij het bezit van een huis, niet bij de aankoop.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
171000 + hypotheek (over het aantal jaren dat je de hypotheek hebt afgesloten + verzekering + opknapkosten + overigen)
paulus811
10 jaar geleden
Ik heb sterk de indruk dat hier de aankoop wordt bedoeld en niet het bezit over de jaren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het puur over de aankoop en wat het je uiteindelijk gekost heeft na tig jaren hypotheek (+ of - aftrek)

Het beste antwoord

Reken op ongeveer 11.000 extra kosten kosten, zie bijgaande link. Totaal kom jeuit op ongeveer 182.000,00. Maar het ligt er wel aan wat je afspraken zijn met de makelaar over de courtage, en naar welke notaris je gaat. Dit is maar een schatting.

Koopsom € 171.000,00

Overdrachtsbelasting € 3.420,00

Hypotheekakte € 650,00
Leveringsakte € 650,00

Makelaarscourtage € 3.420,00
Taxatie € 342,00
Afsluitprovisie € 1.881,00
Waarborgsom € 200,00

Bouwkundigrapport € 300,00
Energielabel € 200,00

Kostenkoper € 11.063,00 +
Koopsom plus Kostenkoper € 182.063,00
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je prijzen vergelijkt en zelf ook wat doet ipv iemand in te huren wordt het goedkoper maar je zult ergens rond de 180.000 uitkomen schat ik zo. (overdrachtsbelasting, kosten hypotheekadvies, notaris, transportakte, makelaar, taxatie, bouwkundige keuringen etc.).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reken op 6%, dus 10.000 als het 'kosten koper' is en 4% bij 'vrij op naam'.
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
waar haal je de percentages vandaan bron graag.
paulus811
10 jaar geleden
Bron graag? Ik ben uit een tijdperk waar men soms antwoorden geeft vanuit parate kennis. Niet ieder antwoord heeft dan een link naar een of andere website. M.a.w. de bron ben ik zelf en mijn antwoord is gebaseerd op de huizen die ik in mijn leven heb gekocht. De percentages waren respectievelijk 10 en 6, maar doordat de overdrachtsbelasting verlaagt is met 4% zijn ze nu zoals in mijn antwoord. Wat het exact is, is niet te zeggen want de tarieven voor notaris en tussenpersoon zijn onderhandelbaar.
ronron1212
10 jaar geleden
Voor een huis vrij op naam wordt al geen overdrachts belasting betaald dus vandaar dat ik benieuwd ben naar jou info vroeger was dat ongeveer alles bij elkaar dus inclusief de bouw rente 6 % voor een huis vrij op naam.
paulus811
10 jaar geleden
Klopt, bij v..o.n. betaalt de koper geen overdrachtsbelasting. Die 6% dekte overigens niet de bouwrente, maar alleen notaris, taxatie en afsluitprovisie en bankgarantie. Ook bestaande huizen kun je v.o.n. kopen. Nu de tarieven voor notaris en taxatie vrij zijn en geen afsluitprovisie aan de bank, maar een tarief aan de tussenpersoon wordt betaald, kun je eigenlijk niet meer dan een inschatting geven van de kosten. En dan is dat ook nog bruto want veel van die kosten zijn aftrekbaar.