Waar vind ik de gegevens voor het berekenen van de compensatie woekerpolis?

Zwitserleven heeft me gemeld dat ik geen compensatie voor mijn woekerpolis krijg. Tot mijn verbazing sturen ze geen berekening mee zodat ik niet kan controleren of dat juist is. Ik wil de berekening dus zelf doen, zo moeilijk is die niet als je maar de juiste gegevens hebt. Kostenpercentages en rendementen zijn bekend. In de overeenkomst m.b.t. compensatie wordt verwezen naar een bijlage voor de berekening van de ORV premie. Deze bijlage is echter nergens te vinden...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk juist dat je HUN moet vragen naar de gegevens.
ronron1212
11 jaar geleden
Ovr is overlijdens risicoverzekering dus weet niet wat je nu wilt weten. Welke woeker polis had je dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle: dat heb ik uiteraard geprobeerd, zonder resultaat. Die informatie willen ze blijkbaar niet geven... Ik vind het vreemd dat deze info ook niet bij de stichtingen die de regelingen hebben afgesproken op de site staat. @ronron: het betreft een 'standaard' woekerpolis die was gekoppeld aan de hypotheek. In de compensatieregelingen zijn 2 kostencomponenten opgenomen die aan een maximum zijn gebonden:
1) De ORV
2) Alle overige kosten. Hiervoor wordt een percentage aangehouden, meestal rond de 2,5% In de communicatie wordt meestal alleen gesproken over dat percentage. Om de verwachte opbrengst te kunnen berekenen heb je beide componenten nodig, om vervolgens te berekenen of je recht hebt op compensatie.

Antwoorden (1)

De premie ORV (overlijdensrisicoverzekering) gaat over het tekort tussen de te ontvangen uitkering bij overlijden min de waarde van de belegde stortingen. Ook de kosten en provisie van de verzekeringsmaatschappij (Zwitserleven is SNS!) gaan van de storting af.
Dus storting min kosten provisie min premie ORV is datgene dat overblijft voor belegging. Over ORV is bekend dat de afgelopen jaren deze premie steeds lager kon zijn dan indertijd werd aangeboden en afgesproken. De mensen leven immers langer.
Als de kosten en provisie staan ter dekking van kosten maatschappij dan moet de maatschappij m.i. niet nog eens winst proberen te maken op de ORV premie.
Als het goed is heb je die ORV tarieven gehad bij het afsluiten, maar als je die niet meer hebt dan lijkt het me een kleine moeite om alsnog de toenmalige (en hopelijk nu lagere) premie op te vragen.
Let op. De premie ORV is afhankelijk van de leeftijd. Hoe ouder de verzekerde is des te hoger is de premie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je toelichting. Het gaat echter om de premies die worden gehanteerd bij de berekening van de compensatie voor de woekerpolis. Dus niet om actuele premies of premies ten tijde van afsluiten. Je zou inderdaad verwachten dat ze die gewoon konden toesturen, maar dat willen ze dus niet...De mailwisseling met SNS duurt inmiddels langer dan een half jaar, dus ik zoek andere wegen....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat moet dan toch bij de Ombudsman verzekeringen te verkrijgen zijn?
Zo nodig bij de Consumentenbond of een vraag op de website van Kassa?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Consumentenbond verwijst naar de stichtingen die de regelingen hebben afgesproken, maar het feit dat zij die bijlagen ook niet beschikbaar stellen zegt ook iets... De site van Kassa heb ik wel doorzocht, ik kan daar idd ook de vraag stellen. En aan de Ombudsman had ik nog niet gedacht. Tenslotte is SNS tegenwoordig ook van de overheid ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Ombudsman Verzekeringen is een andere instantie en geen overheidsinstelling zoals de Nationale Ombudsman.